pondelok 1. októbra 2018

Geniálna priateľka

foto by koki
Z talianskeho originálu: L´amica geniale

Autor: Elena Ferrante

 
Vydavateľstvo: Inaque


Preklad: Ivana Dobrakovová

 
Počet strán: 320

Rok vydania: 2015


Neapol na konci päťdesiatych rokov. Dve dievčatá vyrastajú vo svete chudoby a násilia, v uzavretom vesmíre, v ktorom je nutné prispôsobiť sa, dodržiavať pravidlá a zvyky, byť ako ostatní. Dve dievčatá, od začiatku iné, k sebe nachádzajú cestu, až sa stanú neoddeliteľnými. Elena Graceová je pekná a svetlovlasá. Učí sa, snaží sa každému vyhovieť, splniť, čo sa od nej čaká. Rebelantská Lila Cerullová je tmavá zlá, ale nesmierne bystrá… priam geniálna. Nebojí sa nikoho a ničoho. Zo školy však odchádza pomáhať otcovi a bratovi v obuvníckej dielni. Naopak, Elena, ktorú podporuje učiteľka, pokračuje v štúdiu na gymnáziu ako deti z bohatších rodín, ktorých rodičia si to môžu dovoliť.



Každým ospevovanej Ferrante a jej Geniálnej priateľke som dlho odolávala. To, že niekto číta Ferrante, na mňa vyskakovalo z každej strany zo všetkých socialných sietí. Dlho som ostávala chladná a ľahostajná. Prečo čítať niečo, čo tak masovo každý ospevuje? Už párkrát som sa nechala strhnúť a bola som sklamaná - či už išlo o sériu Twillight (kde som sériu dočítala len tak-tak so zaťatými zubami 😣) alebo sériu Fifty Shades of Grey (kde som skončila s čítaním už po 80 stranách hneď prvej knihy 😤). Preto, nečudo, že som nejavila záujem o ďalšiu "masovku". 

Keď som však v kníhkupectve narazila na knihu Temná dcéra od tejto autorky, a začítala sa hneď do prvých stránok, povedala som si, ok, vyskúšame. Uchvátená jej štýlom, jej formou písania, jej jazykom i témou knihy som si povedala, že si skúsim prečítať Geniálnu priateľku...

Teraz viem, že som urobila dobre. Kniha ma pohltila už od svojich úvodných stránok. Príbeh Eleny alebo Lenù a jej kamarátky Raffaelly aka Lily ma upútal na "prvé čítanie". 

Príbeh, v ktorom Lenù opisuje príbeh priateľstva, ktoré prežilo desiatky rokov i opisy vtedajšieho Neapola, podané veľmi realisticky, si ľahko podmania každého čitateľa. Možno práve tou surovosťou, ktorú Ferrante kritici i recenzenti radi pripisujú, a možno práve tým, čo sa skrývalo medzi riadkami, nenechávalo čitateľa chladným a túžil vedieť viac, čítať viac... 

Vo štvrti, v ktorej dievčence vyrastali by mal iba málokto chuť bývať. Pozrieť sa tam? To áno, ale žiť tam? Nikdy.

Dievčatá sú každá iná. Niekedy je až zarážajúce ako sa mohli dve tak odlišné dievčatá vôbec skamarátiť. No je priam fascinujúce sledovať ich nie vždy hladké priateľstvo. Je komplikované, zamotané - ako sám život. Lila dokázala svojou povahou neraz Lenú potešiť i zarmútiť. Lenù akoby sa spočiatku stále snažila získať si Lilinu priazeň; nikto ju nevedel ovplyvniť tak ako to vedela ona. 

Či už vedome alebo nevedome, Lenú sa neustále chcela Lile podobať, dokonca byť o niečo (aj len o trošičku) lepšia než ona. Lila ju fascinovala, bola jej idolom, milovala jej energiu, jej inteligenciu, obdivovala jej odvahu, temperament a presne rovnako tak ju aj nenávidela. Bolo úžasné sledovať, ako sa v nej bili emócie. Boli autentické, ba dovolím si povedať, že miestami až hmatateľné. Pretože také pocity dievčatá mávajú. Sú priateľkami, no sú si zároveň aj rivalkami.

Ťažko povedať, v čom bola ich príťažlivosť, pretože ako ste si ich vedeli na jednej strane obľúbiť a stotožniť sa s niektorými ich myšlienkami či konaniami, na strane druhej ste od nich s hnusom odvracali tvár... a začali ste ich neznášať, pretože boli doslova protivné. Vďaka tomu možno povedať, že neboli jednotvárne. Neboli zlé, ani dobré. Nie. Boli oboje. Boli ako skutočné ľudské bytosti. So všetkým. A možno práve to robí knihu príťažlivou. Že v odraze týchto dvoch dievčat vidíme samých seba - svoje prednosti, samozrejme, ale najmä svoje chyby, pochybenia, omyly...

Aj vďaka tomu chceme vedieť, ako plynuli ich životy ďalej; čo im osud postavil do cesty...

Moje hodnotenie: ★★★★ 

L´amica geniale
1. L´amica geniale (Geniálna priateľka)
2. Storia del nuovo cognome (Príbeh nového priezviska)
3. Storia di chi fugge e di chi resta (Tí, čo odchádzajú - tí, čo zostávajú)
4. Storia della bambina perduta (Príbeh stratenej dcéry)

Žiadne komentáre: