pondelok 30. decembra 2013

Rok 2013 - bohatý na dobré knihy



Opäť sa nám blíži koniec roka – najvyšší čas obzrieť sa za ním a bilancovať. Podobne ako minulý rok, vrátila som sa ku knihám, ktoré som počas roka prečítala a zostavila ich do môjho „oskarovského“ rebríčka.

Tento rok som môj hodnotiaci rebríček obohatila o dve nové kategórie, čo znamená že z pôvodných osem ich je teraz desať. Prvou pridanou kategóriou je tzv. Skokan roka – rozhodla som sa tak preto, že autor/ka, ktorého knihy som čítavala v minulosti ma odrazu niečím prekvapili – či už v dobrom slova zmysle alebo zlom. Ďalšou novou kategóriou je Najkrajšia obálka. Obálky kníh odjakživa priťahovali čitateľov (aj keď niekedy obsah knihy bol mimoriadne nezaujímavý :-) ), tak som sa rozhodla vybrať si z množstva krásnych a pútavých obálok jednu (alebo päť?), ktorá ma v daný rok „chytila za srdce“. Poviem vám, mala som čo robiť!

Takto to dopadlo:

 
Najlepšia kniha roka: 

Dohadzovačka

Musím s priznať, že adeptov na najlepšiu knihu roka bolo veľa - tuším som ich napočítala viac ako troch. Nakoniec som sa rozhodla titul udeliť knihe Dohadzovačka. Za uplynulý rok ma oslovila najviac. Autorka Rexanne Becnel v nej krásne rozvinula vzťah krásnej a tvrdohlavej Olivie a tajomného a zhýralého Nevilla. Na celom príbehu som si najviac vychutnávala ich slovné potýčky, z ktorých mi niektoré ešte i dnes utkveli v pamäti (čo nebýva pri knihách tohto žánru veľmi zvykom - najmä po tom, čím viac knižiek máte prečítaných ;-) ).


Najhoršia kniha roka: 

Sukničkár

Je paradoxom, že minulý rok som od rovnakej autorky označila knihu Márnivá sezóna za najvtipnejšiu, ktorú som počas roka čítala a tento rok jej novinka Sukničkár patrí v mojom hodnotení medzi tie najhoršie... Avšak taký je život, ako sa hovorí. Pre mňa bola táto knižka jednoznačne veľkým sklamaním.



Skokan roka: 

Rexanne Becnel 

Tvorbu Rexanne Becnel poznám už dlhšie. Do rúk sa mi ešte pred rokom dostalo pár jej knižiek, avšak neoslnila ma. Až tento rok sa to zmenilo – očividne sa mi do rúk dostala tá lepšia časť z jej tvorby. A doslova ma očarila. Vďaka tomu u mňa „poskočila“ v rebríčku obľúbených spisovateliek a možno ju považovať za Skokana roka ;-)


Objav roka: 

Kieran Kramer

Za veľmi zaujímavé pokladám stretnutie so spisovateľkou Kieran Kramer. Na knižný trh ju k nám priviedlo české vydavateľstvo Euromedia. Jej kniha Neslušná sázka ma dostala natoľko, že som nedočkavo čakala na ďalší knižný kúsok z jej pera. Nanešťastie bol už iba jeden a ako avizovalo spomínané vydavateľstvo, bude to na dlhší čas :-(


Najveselšia kniha roka: 

Polibek pro nevěstu

Jednoznačne to, ako sa pani Cabot vyhrala so svojimi postavami a pred aké riešiteľné-neriešiteľné situácie ich stavala, som musela jej knihu zaradiť medzi tie najvtipnejšie, aké som za rok 2013 prečítala. Pri niektorých „scénkach“ som sa proste musela smiať nahlas.





Najsmutnejšia kniha roka: 

žiadna

Nech som premýšľala ako som premýšľala, ale tento rok som naozaj nečítala žiadnu smutnú ani trpko-sladkú knihu, ktorú by som do tejto kategórie mohla zaradiť. 

Najsympatickejší hrdina: 

Markus Berzevič

Hlavný hrdina z knihy Kliatba má pre mňa svoje čaro. Je cynický, tajomný a hrubý - avšak správa sa tak iba navonok ;-) Hmm, ako ho opísať? Najlepšie asi slovami autorky: "Oči čierne ako noc, orámované dlhými hustými riasami, mierne klenuté obočie, počerná pleť, dlhý rovný nos a pery... dokonalé, ani hrubé, ani tenké, také akurát. Keby ich nešpatil cynický úškľabok, ten muž by vyzeral ako... ako stelesnenie túžob každej ženy. Ako diabolské pokušenie, zosobnený hriech..." - no povedzte, nie je to muž snov snáď každej ženy? ;-)
 
Najsympatickejšia hrdinka: 

Calpurnia Hartwellová

Hlavná hrdinka z knihy Seznam skandálnich snů nie je vyslovenou kráskou, je dievčinou, ktorú matka oblieka do "detských" a "krikľavých" hábov - napriek tomu si ide za svojimi snami a to bol dôvod, prečo som ju označila za najsympatickejšiu hrdinku. Máloktorá dáma má totiž toľko odvahy zostaviť si svoj zoznam škandálnych prianí a toľko šťastia pri ich plnení ;-)


 
Najkrajší bozk: 

Beth a Neil

Na titul o najkrajší bozk u mňa bojovali tento rok dve knihy. Nakoniec som sa intuitívne rozhodla pre Nehanebnú Beth od Karen Robards. Bozk Beth a Neila v jaskyni je jednoducho NEZABUDNUTEĽNÝ.





Najkrajšia obálka:

Jednoznačne najťažšie rozhodovanie. Vybrať tú naj bolo veľmi zložité, pretože vydavateľstvá si na obálkach dávajú veľmi záležať. Nakoniec som sa rozhodla oceniť až päť :-)



Knihy v číslach:
90 - počet kníh, ktoré som tento rok prečítala
13 - toľko kníh získalo v hodnotení päť hviezdičiek (čo je oproti minulému roku výrazný posun!) 
0 - kníh odo mňa dostalo 1 a žiadnu hviezdičku
2 - je číslo, ktoré hovorí, že som tento rok nedočítala dve knihy 
3 - toto číslo označuje najvyšší počet výskytu jedného mena v knihách - či ženského alebo mužského, pričom u žien som sa v troch knihách stretla s menami Anne a Elizabeth a u mužov sa hlavní hrdinovia až v troch tituloch volali Daniel.
3,52 - je priemerná známka hodnotenia kníh, ktoré som za rok prečítala, čo je o 0,12 vyššia ako bola minulý rok, ale oproti roku 2011o 0,05 nižšia.

Žiadne komentáre: