utorok 20. novembra 2018

Záhada troch štvrtín

Originál: The Mystery of Three Quarters (2018)

Autor:
Sophie Hannah

 
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ


Preklad: Barbora Andrezálová
 

Počet strán: 304

Rok vydania: 2018



Keď sa Hercule Poirot jedného dňa vráti po obede domov, predo dvermi ho čaká neznáma žena. Rozčúlene sa ho pýta, prečo jej poslal list, v ktorom ju obvinil z vraždy Barnabasa Pandyho, hoci ona toho človeka nikdy nestretla ani o ňom nepočula. Ibaže ani Poirot o Barnabasovi Pandym nikdy nepočul a nikoho z vraždy neobvinil. Otrasený vojde do bytu, kde ho už čaká ďalší návštevník – neznámy muž tvrdí, že ráno dostal od Poirota list, v ktorom ho obvinil z vraždy Barnabasa Pandyho. Koľko takých listov existuje? Kto ich poslal a s akým úmyslom? A napokon, kto je Barnabas Pandy? Je mŕtvy, a ak áno, zavraždili ho? Podarí sa slávnemu detektívovi nájsť odpovede na tieto otázky bez toho, aby zároveň ohrozil životy ďalších ľudí?


Spomínam si, ako som tak štyri roky dozadu čítala prvýkrát knihu, v ktorej vystupoval slávny Hercule Poirot (ktorého som dovtedy poznala len z televíznych obrazoviek) a práve z pera Sophie Hannah. Vtedy som si hovorila, že je fajn, že nemusím porovnávať originál s napodobeninou... odvtedy ale pretieklo veľa vody a ja som si prečítala takmer všetky detektívky od Agathy Christie, v ktorých bol hlavným hrdinom práve spomínaný detektív. A zamilovala som si ho rovnako ako milióny čitateľov na svete. Čo som tým ale chcela povedať? Iba to, že teraz už porovnávať môžem 😁 (asi nemusím zdôrazňovať, kto vyhral)

Poďme ale k detektívke Záhada troch štvrtín. Kniha ma na svojom začiatku nesmierne zaujala. Nápad s listami, ktoré dostali štyria ľudia, v ktorých ich sám veľký detektív obviňuje z vraždy, neznel rozhodne nudne. Obzvlášť, keď Poirot nikdy žiadne listy nikomu nepísal a dokonca ani nepoznal ľudí, ktorým boli adresované, nieto ešte aby poznal samotného vraha! V takej situácii sa Poirot ešte neocitol. Kto mu chcel uškodiť a prečo? Autorka rozohrala interesantný príbeh... ale, je tu ale.

Nie celkom dobre to dotiahla do konca. Nie, nie, nechcem ju hanobiť, pointu to malo, o tom po tom, ale čo ja viem? Niečo tomu chýbalo. Možno vykonštruovanosť zápletky a lá Agatha Christie, možno ten punc dokonalosti v jej príbehoch o Herculovi... Mala som totiž pocit, akoby Hercule Poirot strácal "čaro" v rukách Sophie Hannah. Možno je to len zaujatosť voči autorke, ktorá sa snaží napodobniť niečo, čo sa napodobniť nedá. Ktovie? Pravdou však je, že keby sa rozhodla vymyslieť si svojho vlastného detektíva, neočakávala by som od knihy tak veľa a možno aj hodnotenie by bolo vyššie. 

Moje hodnotenie: ★★★

Prečítajte si recenziu ku knihe od Sophie Hannah: Vraždy s monogramom, v ktorej tiež figuruje slávny detektív.

Žiadne komentáre: