sobota 16. júna 2018

Madona z hor

Originál: Madonna of the Mountains (2018)

Autor:
Elise Valmorbide

 
Vydavateľstvo: Domino


Český preklad: Dana Chodilová
 

Počet strán: 400

Rok vydania: 2018



Životní príbeh Marie Vittorie začína na začiatku dvadsiatych rokov 20. storočia v talianskych horách, kde drsná drina a neochvejná viera tvoria celý ľudský život. Žena, ktorá se nevydá, je menejcenná. Aj Maria má obavy, že ostane na ocot, no otec jej privedie manžela. Po svadbe sa presťahuje do dediny v podhorí, kde si s manželom otvoria obchod a vychovávajú svoje štyri deti. Nástup fašizmu a vojny vrhne na jej život tieň. Uživiť rodinu je stále ťažšie, jedla je málo a drsné vojnové zimy nie a nie skončiť. Ľuďom sa nedá dôverovať, z priateľov sa odrazu stávajú zradcovia, bratranec sa pridal k fašistom a zneužíva svoju moc, v obchode sa striedajú nacisti s partizánmi a všetci chcú potraviny, ktoré sa dajú zohnať iba na čiernom trhu. Maria by pre rodinu urobila všetko, doslova. Silou vôle prekoná obdobie, kedy rodine nemôže ponúknuť nič viac ako jašterice. Podarí sa jej prekonať manželskú krízu a tiež odlúčenie od detí.

 
Príbehy zasadené do Talianska ma odjakživa priťahovali ako magnet. Tá krajina sa u mňa bije o prvenstvo s vysnívanou Austráliou. Zatiaľ u mňa vyhráva Italia, pretože je bližšie 😉 a popravde, iba pár dní ako som písala túto recenziu som sa z tejto krásnej krajiny vrátila 😲 (prekvapujúco - práve z hôr). Ani sa nepýtajte ako tam bolo. BÁJEČNE - i keď dané slovo to nevyjadruje dostatočne. 

Príbeh Madona z hor je zasadený do Talianska a rozpráva príbeh Marie Vittorie. Spočiatku som nevedela, čo si o nej mám myslieť. Maria totiž nie je klasickou hrdinkou. Za muža si berie Achilla, ktorého jej privádza otec. Ona je nadšená. Vo svojej mladíckej nerozvážnosti myslí len na to, aby sa jej budúci manžel páčil. O tom, či bude k nej dobrý, láskavý, milujúci, vôbec neuvažuje. Načo? Hlavne, že sa dá na neho pozerať... 

Maria bola vychovávaná vo viere k Bohu. Často sa modlí k Panne Márii - Madonne, ktorá s ňou komunikuje. Často jej dáva rady, alebo ju haní, ak si urobila po svojom a nedala na jej slová. Bolo to zaujímavou črtou knihy, s ktorou som sa dosiaľ ešte nestretla. Trochu zvláštne bolo, že Maria akoby ju nepočúvala, akoby si od nej nechcela dať poradiť.

Spolu s Achillom sa im narodia štyri deti, o ktoré sa s láskou stará. Maria si totiž rodinu ctí nadovšetko a je u nej na prvom mieste. Pre ich spokojnosť, pre mier v rodine a pre ich plné brušká je ochotná spraviť čokoľvek - neraz i veci, ktoré sú "na hrane". Necháva sa tĺcť od manžela, i keď neskôr sa na jej stranu postaví jej syn Primo. Úprimne, nepáčilo sa mi, že sa Maria nechala biť. Neviem či to brala ako svoj údel, alebo ako samozrejmosť... Chápem to tak, že pre mier v rodine s tým nič nerobila. 

Hlavná hrdinka je silnou osobnosťou, ktorá sa s nepriazňou vo svojom živote vyrovnáva po svojom. Veľa ovplyvnila vojna, ktorú autorka našťastie netisla príliš do popredia a nerušila tak čitateľa politikou. Avšak na jej pozadí krásne ukázala ako ovplyvnila dobu a ľudí žijúcich v nej. Pretože vojna sa dotkla každého a zanechala v ňom svoje stopy. 

Príbeh Marie Vittorie je skvelým spoločenským románom. Je plný rozporuplných emócií - aspoň u mňa ich vyvolávala, či už som s postavami súcitila, alebo som sa hnevala alebo ich ľutovala. Ak máte chuť na niečo emotívne, silné a z talianskeho prostredia, táto kniha stojí za (viac ako) povšimnutie.

Moje hodnotenie: ★★★★

1 komentár:

Ema Liber povedal(a)...

O knihe som počula veľa pozitívnych názorov, ale stále sa mi nejako nedostala pod ruky. Možno v blízkej dobe :)
Pekná recenzia.