foto by koki |
Autor: Rolando Christofanelli
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Preklad: Miroslava Vallová
Počet strán: 336
Rok vydania: 2018
Príbeh najmladšieho z velikánov renesancie – Raffaela Santiho, jeho krátkeho, no bohatého a
dramatického života, o ktorom sa zachovalo málo autentických správ.
Rolando Cristofanelli, spisovateľ a historik umenia sa pokúsil preniknúť k Raffaelovej osobnosti znútra,
rekonštruovať jeho názory na svet, ľudí a umenie. Fiktívny denník, ktorý
si umelec začína písať ešte v detstve, nás zavedie najprv do Perugie,
kde sa zaúča do maliarskeho remesla. Nasleduje Florencia, kde sa márne
pokúša uplatniť, a napokon Rím, kde sa dočká vytúženej slávy, bohatstva a
uznania. Postupne sa stávame svedkami umelcovej tragédie: v zápase o
vrtkavú priazeň spoločnosti odovzdáva všetky sily umeniu, až mu z nich
nezostáva ani toľko, aby mohol ďalej žiť.
Akoby som ja niesol vinu za našu biedu, alebo akoby mi prislúchala.
Od mala bolo Raffaelovi vštepované,
že ak sa chudobný narodil chudobný
musí aj zomrieť. Nie je možné zmeniť smerovanie svojho života a túžiť
urobiť niečo veľké, mimoriadne, čo by ho vytrhlo z pazúrov biedy. Ale on
sa už ako dieťa rozhodol, že pôjde za
svojimi snami a nikdy sa nevzdá svojich túžob. Videl sám seba bohatého
a úspešného.
Chcel som sa učiť maľovať a písať. Farby vo mne vzbudzovali nadšenie.
Prvý kontakt s umením získava vďaka otcovi, ktorý
renovoval nábytky, pozlacoval svietniky, maľoval a písal básne. Jeho umenie
však bolo ploché, bez vášne a tvorivosti. Iba mechanické, bez
výnimočnosti. Jedenásťročný Raffael Santi vnímal svojho otca kriticky
a túžil byť úplne iný. Jeho prvoradou vlastnosťou bola systematickosť,
ovládať umenie, zdokonaľovať sa a vyťažiť zo všetkého maximum. Každý jeho
krok bol uvedomelý a naplánovaný s cieľom byť úspešný. Tak ako
v tvorbe, aj v osobnom živote. Je však všetko naozaj priamočiare ako
si človek predsavzá?
Usiloval som sa nájsť si vlastnú cestu v smere, ktorý naznačil môj učiteľ, no dôsledne som odmietal v jeho diele všetko, s čím som nesúhlasil.
Učiteľom sa mu stáva Pietro Perugino, ktorého tvorba bola
klasická, nemoderná. Raffael, aj keď je jeho učiteľom, vníma Perugina kriticky
a odmieta podriadiť sa jeho striktným požiadavkám v umení. On sám je
hnaný vlastnou ctižiadostivosťou a túžbou po slobodnej tvorbe. Slobodnej
a modernej.
Hľadal samého seba,
odmietal kopírovať iných majstrov, stádovito prijímať ich stereotypy. Chcel sa
učiť, ale aj zanechať v diele samého seba. Veril si a odhodlane
kráčal za svojim cieľom. Perugino Raffaela zoznámi s Florenciou a tá
sa pre neho stáva novým cieľom a túžbou. Prvýkrát vidí Florenciu. Tá ho
opantá, očarí až natoľko, že už nič iné ako ovládnutie Florencie nie je pre
neho prijateľné.
Keď sa ctižiadosť vymaní človeku z rúk, môže sa zmeniť v šialenstvo. Čas sa nedá predbehnúť. Mám dvadsaťtri rokov. Nesmiem sa vrhať hlavou proti múru, musím počkať, kým ostatní objavia moju hodnotu.
Florencia má byť jeho miestom slávy, prostredím,
v ktorom bude najväčším maliarom, ale opak je pravdou. Florencia dýcha
čudnou atmosférou, ktorá ho skôr dusí, ako mu vlieva život do žíl
a tvorby. V maliarstve má Florencia miesto len pre dvoch velikánov:
Michelangela a Leonarda. Večných rivalov, popri, ktorých už iní nemajú
miesto. Spoločnosť ho neprijala a Raffael sa cíti porazený, skľúčený a čo
je pre neho najhoršie – ešte ani nestihol nadobudnúť slobodu v maľovaní
a už je odsúdená na zánik. Tvorí iba na objednávku a plní želanie
iných. Preto musí z Florencie, ktorá ho dusí, odísť.
Zdalo sa, že Rím je pre mňa – na rozdiel od Florencie – ideálne mesto, lebo mi poskytuje všetko, čo sa mi v Toskánsku nepodarilo dosiahnuť.
Raffael neprichádza do Ríma ako neznámy, ale na pozvanie
a je pod ochranou samotného pápeža Júliusa II. Dostáva množstvo objednávok
a čaká na splnenie svojho sna – dostať samostatnú stenu. Jeho život
a tvorba sa podriaďuje jedinému, byť úspešný, bohatý. Chcel byť ako
aristokrati. Hýrivý život, plný slastí však ničil jeho krehké telo. Nemienil sa
ich vzdať a preto následky dlho nenechajú na seba čakať.
Raffael Santi tvoril v období plnom zaujímavých osobností
a to nielen výtvarného umenia. Florencia a Rím v sebe ukrývali
skvosty a je to najplodnejšie a najvýznamnejšie obdobie
v Taliansku. Práve preto bolo ťažké presadiť sa. Život Raffaela je plný
systematickej, cielenej práce a obetí, priame dláždenie cesty až do cieľa.
Nič nenechával na náhodu a disciplinovane sa dostal až na vrchol. Bola to pozoruhodná osobnosť talianskych dejín.
Kniha prináša zaujímavé informácie nielen
o Raffaelovi, ale aj pohľad na Michelangela, s ktorým sa stretáva vo
Florencii a Ríme. Rafaellovými opismi, postrehmi autor odhaľuje mnoho zo zlatého veku talianskych
dejín.
Je to hodnotené dielo a Cristofanelli si zaslúži vzdať hold za
prácu, ktorú vynaložil pri písaní knihy. Denníková forma je príťažlivá a navádza
k autentickosti. Vďaka Slovenskému spisovateľovi sa dozvedáme
o ďalšom zaujímavom umelcovi.
Moje hodnotenie: ★★★★
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára