nedeľa 6. júla 2014

Keď slzy liečia

Názov knihy: Keď slzy liečia (2013)

Autor:
Eva Dedinská
 
Vydavateľstvo: Ikar

Edícia: Príbehy z kabelky 

Počet strán: 288

Rok vydania: 2013



Pavla a Dalibor Slovíkovci majú za sebou sedemnásť rokov šťastného manželstva a vychovávajú štyri deti. Dalibor vyučuje na obchodnej akadémii a Pavla si otvorila kníhkupectvo. Najstaršia dcéra Darina má už šestnásť, ale s vekom pribúdajú starosti – je nezvládnuteľná, ignoruje pravidlá a hnev obracia proti matke. Pavla, hoci sa veľmi usiluje, si nevie k dcére nájsť cestu. Všetko, čo povie alebo urobí, je zlé. Darina s ňou ustavične bojuje a zlosť si vybíja aj na mladších súrodencoch. Pavla je z toho nešťastná, má pocit, že ako matka zlyhala. Nič však nie je také zlé, aby nemohlo byť horšie, a Darina tragicky zomiera. Nešťastná Pavla sa s tým nevie vyrovnať a kedysi priam dokonalá rodina sa postupne rozpadá. Poradí si Pavla s nepriazňou osudu? 


Málokedy sa stáva, že anotácia knihy prezradí všetko podstatné z príbehu ako je to pri tejto knihe, väčšinou sa snaží byť skôr tajomná, aby bol čitateľ chtivý po knižke. Našťastie som si ju prečítala až teraz - po tom, ako som po knihe siahla a ponorila sa do deja. Takto ma čakalo nejedno prekvapenie - to najväčšie bolo v podobe smrti Pavlinej najstaršej dcéry Dariny. 

Matka s dcérou si nerozumeli. Neustále sa konfrontovali a ja som bola na vážkach, ktorej z nich mám držať stranu, pretože raz to bola Pavla, inokedy zase Darina. Napriek tomu som celý čas čakala, ako sa to medzi nimi vyvŕbi, ako si k sebe nájdu cestu... a naraz to pani Zubatá celé zarazila...

Pravdaže, ako pozorovateľ, som sa nestotožňovala s Pavlininým správaním voči svojej najstaršej (a neskôr aj voči ďalším deťom). Akoby chcela mať Pavla stále navrch - som vaša matka, musí byť po mojom. V tomto bola trochu direktívna (a najmä v správaní voči Darine). Darina však mala tiež svoju hlavu. Dalo sa to od nej očakávať, veď bola v "kritickom" veku. Puberta s ňou trieskala... pri hľadaní samej seba a svojho postavenia v živote neraz urobila a povedala, čo neskôr ľutovala. 

Jediným rozhodcom a zmierovacím sudcom medzi nimi bol Dalibor. On si tiež vytrpel svoje. Nepáčilo sa mu, že sa matka s dcérou neustále hádajú, robil, čo mohol, aby ich miernil a ako jediný bral na vedomie aj city svojich ďalších detí. Keď Darina zomrela, ostal na ne akoby sám. Pavla prežívala smrť svojej dcéry zo všetkých najhoršie a svoj smútok a nešťastie dávala pocítiť všetkým naokolo... až si nevšimla, že ešte má pre koho žiť. Že na svete sú tri duše, ktoré potrebujú jej lásku, jej starostlivosť a oddanosť...

Páčilo sa mi, ako autorka postavy vypiplala. Zaviedla nás do obyčajnej rodiny, ukázala nám ich strasti i slasti a citlivo prerozprávala trpko-sladký príbeh. Smrť v rodine je háklivá téma, a je obdivuhodné ako dobre ju autorka spracovala. Kniha doslova vibrovala emóciami.

Moje hodnotenie: ★★★★

Žiadne komentáre: