štvrtok 6. januára 2022

Kokin oscarovský rebríček 2021

Po rokoch (Tie posledné dva som dosť odignorovala 🙉, že 😋 Mi scusa 🙏 Ale, čo bolo, bolo.) prichádzam opäť s mojím obľúbeným oscarovským rebríčkom. Rok 2021 bol -doslova- prečítaný. Vychutnala som si dokopy 135 príbehov a to rôznych žánrov, dokonca si dovolím tvrdiť, že i všetkých možných vôní a chutí (týmto pozdravujem anglickú autorku Julie Caplin 😉).

Pri výbere kníh som mala vcelku šťastnú ruku. Priemerné hodnotenie vyšlo tak na 75%, čo sú skoro štyri hviezdičky, a to je veľmi slušné 😊 Pravdaže sa našli aj knihy, ktoré som nedočítala, pretože som sa nechcela trápiť a márniť čas čítaním niečoho, čo ma nebaví. Na svete je toľko krásnych kníh, tak prečo strácať čas s tými -povedané diplomaticky- menej krásnymi? A keď už sme pri tých krásnych knihách, nedokázala som vybrať iba jednu, ktorú by som ocenila titulom Naj kniha roka, preto som sa rozhodla urobiť TOP 10 najlepších kníh. V rebríčku sú uvádzané v poradí, v akom som ich počas roka čítala.

Nedá mi ešte podotknúť, že som posledný rok nepísala recenzie. Nuž, ale kde nie je vôľa, tam nie je cesta... čo si budeme hovoriť. Uvidíme ako na tom bude rok 2022 - tým nechcem naznačiť, že sľubujem, že sa polepším 😆 ... skôr nie 😏 

Dosť bolo rečí, poďme na výsledky:


 
TOP 10 najlepších kníh:
 
Nebezpečné dedičstvo (Elizabeth Camden)
 
Hneď v januári sa mi do rúk dostala historická romanca zasadená do prostredia spravodajských agentúr. To dávalo tušiť zaujímavej dejovej linke. A veruže to krásny príbeh aj bol! Dej bohatý na historické fakty, neočítanú tému, zaujímavé prostredie New Yorku začiatkom minulého storočia i silné charaktery. Našla som v nej všetko. Lásku, vieru, nádej, no i dobrodružstvo a akciu. Práve tá dobrodružná časť ma nútila prečítať knihu na jeden záťah.  
 
 
 
Najtemnejší úsvit (Aly Martinez)

Marec mi priniesla extra potešenie kniha Najtemnejší úsvit od dovtedy pre mňa neznámej autorky. Navzdory ťažkej téme ma zahriala na duši. Romantická linka bola veľmi dobre prepracovaná a aj keď som počas čítania mnohé vytušila, jazdu som si nesmierne užila. Páčilo sa mi, že autorka zbytočne neplytvala slovami a na malom priestore predstavila silný príbeh. Hlavní hrdinovia boli dokonale stvorení jeden pre druhého. Málokedy sa vidí taký súlad - že sa dopĺňajú emocionálne aj fyzicky. P. S. Príbeh má pokračovanie Najjasnejší súmrak, kde sa rozuzlí všetko, čo autorka v prvej časti zamotala. A v ničom nezaostáva za prvou časťou.
 
                                                                                      
Obrys (Rachel Cusk)
 
Mimoriadnym prekvapením bola pre mňa táto útla knižočka od britskej autorky Rachel Cusk. Do rúk sa mi dostala z knižnice začiatkom apríla, no po jej prečítaní som ju musela mať okamžite vo svojej knižnici, aby som si ju mohla prečítať zas. Príbeh je plný myšlienok, ktoré zasiahli moje srdiečko. Autorka ma nesmierne oslovila. Pri čítaní som mala pocit, že mi hovorí z duše. Máme zrejme veľmi veľmi podobný pohľad na svet 😊 Už sa neviem dočkať pokračovania (ktoré mi Inaque odložilo z jesene na jar 😭 ...so sad)


Cukrárna v Paříži (Julie Caplin)

Keď romantiku, tak určite tú od Julie Caplin. Cukráreň v Paríži bola až štvrtou zo série Romantic Excapes, ktorú som počas roka prečítala, avšak zasiahla ma najviac. Po jej knihách určite siahnite. Autorka vás nielenže prenesie do rôznych kútov sveta (v prvej nás vezme do Kodane, v druhej do Brooklynu, v ďalšej do Chorvátska, a v poslednej, ktorú som tento rok čítala ma zaviedla až na Island 😍), ale vám predstaví aj jedlá typické pre dané krajiny. Takže, keď sa tam niekedy vyberiete, budete vedieť, čo si máte v reštaurácii objednať 😉 Vôňa kávy, jedla či chuť zákuskov boli cítiť aj cez knihu. Pure heaven 😎

    
                                                                                         Už nikdy neuvidím svet (Ahmet Altan)
 
Po lete, v ktorom som takmer nečítala (pre príliš vysoké pracovné nasadenie), prišla jeseň a ja som mala nesmierne šťastnú ruku na skvelé tituly. Táto od tureckého autora ma veľmi zasiahla. Mám rada knihy z väzenského prostredia a tak Ahmet nemohol ujsť mojej pozornosti. Prečítala som ju jedným dychom, a to i napriek tomu, že je písaná na základe osobnej skúsenosti autora (pre vysvetlenie, tí, čo ma poznajú vedia, že ja veľmi skutočným príbehom, biografiám a autobiografiám neholdujem). Pútavo napísaná lahôdka. Už mám vyhliadnutú ďalšiu knihu tohto autora - Madam Život 😊

 

Veľká samota (Kristin Hannah) 

Meno Kristin Hannah sa na sociálnych sieťach skloňovalo tak dlho, až som neodolala a siahla po jej tvorbe. Je pravda, že autorku som poznala už dávno predtým, ale skôr ako autorku romantických príbehov (historických i súčasných). Preto som zhruba vedela, čo môžem od nej očakávať. Musím však priznať, že rokmi sa zlepšila. Stále dokáže čitateľovi priniesť srdcervúci príbeh tlačiaci na emócie (a že sa jej to darí!!!), no vyberá si pritom oveľa lepšie témy a obzvlášť prostredie, do ktorého zasadí nielen romantiku, ale aj dobrodružstvo, vzrušenie a napätie. Práve pre to prostredie sa mi o chlp viac páčila Veľká samota ako jej miliónmi ľudí ospevovaný Slávik.

 

 
Zlomená žena (Simone Beauvoir)

Francúzska autorka u mňa zabodovala so svojou knihou na plnej čiare. Napriek tomu, že bola skôr depresívna ako optimistická, bola krásna. Simone rozobrala pocity svojich hrdiniek do úplných detailov. Nechala ich padnúť na dno a peknú chvíľu ich v ňom vymáchala. Páčilo sa mi ako vystihla vnútorné pocity hrdiniek (často priam desivé), či už išlo o ich trápenie zo starnutia, blížiacej sa samoty, alebo o neveru.

 

Cítit znovu (Mona Kasten)

Romantika z pera nemeckej autorky mi pohladila dušičku. Jej séria z amerického univerzitného prostredia prináša romanticky ladené príbehy mladých ľudí, z ktorých práve tento tretí v poradí ma zasiahol najviac. Možno to bolo tým, že city medzi hrdinami sa prebúdzali iba postupne. Klasická slowburn vecička bola navyše ozvláštnená o hlavného hrdinu, ktorý nebol playboyom ani typickým alfa samcom na akých sme zvyknuté z väčšiny kníh. Autorka urobila veľmi dobrý ťah, že vymenila (také otrepané/okukané) charaktery hlavných postáv. A tak sme mohli sledovať ako láska chňapne do svojich osídel alfa samicu a milého chalana 😘

 

Manažer (Kristan Callihan)

Po trošku rozpačitom úvode (pýtate sa prečo rozpačitom? Inu, bol jedno obrovité klišé a tak neuveriteľné, že som chvíľu dokonca váhala, či čítať ďalej) sa kniha parádne rozbehla. Priniesla množstvo vtipných momentov a ja som si príbeh Sluníčka a Povídalky náramne užívala. V podstate ďalšia slowburn (a také ja môžem kedykoľvek a v akomkoľvek množstve 😉). Prostredie rockovej kapely nepatrí k mojim obľúbeným, no pri čítaní recenzií k tejto knihe som sa presvedčila, že stojí za to ju skúsiť. Callihanovej štýl mi nakoniec sadol, a tak zvažujem, že siahnem aj po jej ďalších dielach 😎

 

Fablehaven: Čaroles (Brandon Mull)

Všade ospevovaný Čaroles neunikol mojej pozornosti a počas najkrajších sviatkov roka mi robil skvelú spoločnosť. Aspoň na pár dní ma zaviedol do krajiny víl, škriatkov a zázračných bytostí. Tejto knihe sa podarilo (po rokoch!!!) to, čo už dlho žiadnej inej - a to, snívať o nej v noci a horieť nedočkavosťou si k nej opäť sadnúť a zahĺbiť sa do príbehu. Kniha je skôr určená detskému čitateľovi, no nemení nič na tom, že aj dospeláci si pri nej prídu na svoje. Nielenže sa vrátia do svojich detských liet, ale sa vyparia aj z reality a užijú si trochu toho fantasy dobrodružstva. Snívať predsa treba v každom veku 😉

 

Najhoršia kniha roka:

Niečo si želaj (Karen Rivers)

Jediné, čo bolo na tejto knihe zaujímavé bolo, že je písaná v druhej osobe. A aj to nevyznelo veľmi dobre. Inak nič. Nada. Nulla. Príbeh je rozdelený do troch častí, kde ešte tá prvá ako tak išla, no ako sa dostanete k druhej ostávate trochu zmätení a ak sa vám vôbec podarí dostať sa k tretej budete iba zmätenejší a zmätenejší až prídete na koniec a opýtate sa: WTF? Koniec je totálne pritiahnutý za vlasy, iba čo vás ešte viac zmätie v tom vašom doterajšom zmätku 😱 Takže rozuzlenie toho viac-menej opakujúceho sa miš-mašu, ktorý autorka čitateľovi prináša, sa nekoná. Zvláštna kniha. Dúfam, že v roku 2022 sa mi nič podobne strašné nedostane do rúk. Fingers crossed 🙏

 

Naj knižná séria:

Romantic Escapes (Julie Caplin) 

Pokiaľ ide o knižné série, v tomto roku sa mi ich pod ruku dostalo viac ako dosť. Bolo ťažké vybrať len jednu. Páčili sa mi young adult knihy od nemeckej autorky Mony Kasten (séria Znova), rovnako tak ma zaujala erotická séria z právnického prostredia Prokurátor od Poľky Pauliny Swist. No nakoniec som pridelila víťazstvo Julie Caplin a jej Romantickým útekom. Predsa len som z nej prečítala najviac kníh a to ma ešte dvojica čaká v poličke 😁 Tieto knihy majú v rámci romantických kníh navrch. Okrem lásky ponúkajú aj rôzne chute a vône 👌

 

Najvtipnejšia kniha:

Najtemnejší úsvit (Aly Martinez)

Napriek tomu, že kniha prináša neľahkú tému (únos bábätka) a hrdinovia sú poznačení tragickými udalosťami z minulosti, nesú si v sebe dlhoročné traumy, bolo v nej nesmierne veľa humorných momentov. Či už situačných alebo aj tých, ktoré sú tzv. smiechom cez slzy.  Krásna, dojímavá, nesmierne vynikajúco podaná. Mohla by som na ňu pieť ódy donekonečna. Počas roka som čítala mnoho kníh, ktoré mi na perách vylúdili úsmev, ba som sa aj zasmiala. No pri tejto som sa smiala nahlas a od srdca. A nie raz. Preto si zaslúži tento titul.

 

Objav roka:

Julie Caplin aka Jules Wake

V roku 2021 som sa zoznámila s 57 novými spisovateľmi. Viete si teda predstaviť moju dilemu vybrať len jedného za Objav roka. Nakoniec som sa rozhodla udeliť tento titul anglickej autorke Julie Caplin, ktorá píše aj pod menom Jules Wake. Titul si zaslúži preto, že som od nej počas roka prečítala 7 kníh (Kaviareň v Kodani, Pekáreň v Brooklyne, Pláž v Chorvatsku, Cukrárna v Paříži, Hotýlek na Islandu, Pozdrav z Itálie a Zasnežená Covent Garden). A tento rok sa chystám na ďalšie 😉 You bet!

 

Najkrajšia obálka:


Cyntoryn zvieratiek
(Stephen King)

Obálky ku knihám sú z roka na rok krajšie a krajšie. Aj vy máte ten pocit? Ja teda rozhodne! A preto je ťažké vybrať tú najkrajšiu. Trápila som sa veľmi, kým som vybrala jednu 😅 Niekoľko dní (aj s odstupom) som si ich prezerala a dumala a dumala. Až som vydumala túto od Kinga. Pravdou je, že práve kvôli nej som si povedala, že knihu musím mať doma 🙈 že mi nestačí si ju iba požičať z knižnice. Och, aké povrchné! Ja viem. Našťastie bola i kniha čitateľná a tak som jej kúpu neoľutovala 😊😎

 

Knihy v číslach:

135 - počet prečítaných kníh
39 480- celkový počet strán, ktoré som prečítala 
11 - kníh napísali slovenskí autori
36 - toľko kníh získalo plný počet hviezdičiek
544 - najvyšší počet strán jednej z kníh
20 - celkový počet prečítaných historických romancí, čo predstavuje 15 %
9 - počet kníh prečítaných v anglickom jazyku, čo predstavuje 7 %
4 - knihy dostali 1 hviezdičku
4 - počet kníh, ktoré som nedočítala
3,77 - je priemerná známka hodnotenia kníh, ktoré som za rok prečítala, ktorá je o 0,09 vyššia ako tá v minulom roku.

Žiadne komentáre: