Autor: Irving Stone
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Preklad: Jozef Šimo
Počet strán: 800
Rok vydania: 2018
V Agónii a extáze Irving Stone mimoriadne presvedčivo zobrazil
dramatický, búrlivý život veľkého maliara a sochára talianskej
renesancie Michelangela Buonarrotiho, ako aj celú plejádu osobností, s
ktorými sa umelec stýkal. Vďaka jedinečnej schopnosti historickej
evokácie sa autorovi podarilo zachytiť ducha čias, spôsob myslenia a
cítenia ľudí v danej historickej etape. V románe sa stretávame s pestrým
a pozoruhodne plastickým obrazom renesancie v jej plnej šírke – od
zmyslového rozkošníctva až k asketizmu reformačných snáh.Táto kniha
čitateľa nielen zaujme, ale naplní ho aj pochopením pre veľké – a neraz
márne – úsilie geniálneho umelca v konflikte so spoločnosťou,ktorú
predbehol.
Michelangelo
Buonarroti, významná osobnosť, ktorého geniálny duch dodnes žije v jeho
dielach. Sebavedomý, nebojácny, už ako malý našiel v sebe neprekonateľnú
túžbu tvoriť a ísť za svojim odhodlaním napriek nevôli otca a okolia.
Pochádzal zo starého rodu, i keď už nemajetného, a preto jeho otec
odmietal myšlienku, že Michelangelo bude
chudobným umelcom, robotníkom. Túžil po hmotnom bohatstve, nie po tom
duchovnom, umeleckom.
Boh bol prvým sochárom. Stvoril prvú figúru: človeka. A keď chcel vydať svoj zákon, aký použil materiál? Kameň.
Prvým
učiteľom sa mu stal maliar Domenico Ghirlandaio. Bolo to prvé víťazstvo na ceste
za cieľom, ale až tak ho neuspokojovalo.
Neustále v ňom driemala hlboká túžba po sochárstve - pre neho dokonalom
prostriedku na vyjadrenie jedinečnosti bytia. Býval osamelý, odstrkovaný, a o to
viac citlivý k umeniu. Aj on sa chcel naučiť presne vyjadriť to, čo vidí,
až do hĺbky a podstaty. Cítil spojenie s kameňom, prirodzenosť a príval
energie, ktorý ním prechádzal cez všetky časti tela. Akoby on sám bol súčasťou
kameňa a pomaly odkrýval samého seba.
Jeho
volania neostali bez vypočutia. Mediciho sochárska záhrada a učiteľ Bertoldo sa stali základom Michelangelovej sochárskej
budúcnosti a netušiac, že raz bude velikánom v umení vykresať
z neživého kameňa život, sa pustil s vášňou do práce. Vďaka Lorenzovi
stretol mnoho učených ľudí a osobností. Výkvetom Florencie – Platónskej akadémie, osvojil si prvé humanistické myšlienky.
„Umelec bez myšlienok je ako žobrák, neplodný, chodí bezradne hodinu čo hodinu.“
Michelangelo dozrel
ľudsky, ale aj v tvorbe. Chmúrne obdobie prišlo až pod vplyvom
spoločenských zmien. Nepokoje, ľudská hlúposť a ničenie umenia bolo skazou
vo Florencii, mesta velikánov. Vidiac
úpadok Florencie sa aj on sám cítil zničený.
Jeho tvorivá cesta pokračovala v Bologni. Byť umelcom
je putovaním. Z miesta na miesto, podriadením sa tomu, kto zadá
objednávku. Vnútorne s tým Michelangelo nebol spokojný, vyčerpávalo ho vedomie, že
možno nikdy nebude mať vlastný domov. Bol ako robotník, ktorého si najmú.
Michelangelo však bol cieľavedomý a veril, že nadobudne slobodu
a vlastné miesto. Prišiel do Ríma, mesta cirkvi.
Michelangelo
tvoril vášnivo. Ak mal v hlave námet, pohltil ho natoľko, že nemal čas na
priateľov, nepriateľov, lásku, jedlo a spoločenský život. Hodiny sa snažil
vykresať z kameňa dokonalý obraz toho, čo si načrtol, precítil. Bol
umelcom detailu, svojím najvernejším a najúprimnejším kritikom. Ako jeho
dielo rástlo, on sa strácal. Chradol a chudol. Boh stvoril krásu pre ľudí
a ľudí, aby ju zachytili, zvečnili.
Netúžil po večierkoch, svetských radostiach. Chcel len tvoriť. Preto bol považovaný za človeka neprístupného, namysleného. Svojského génia. Jeho osobnou tragédiou sa stala politická a spoločenská situácia. Oberal ho o energiu fakt, že pôsobil a podriaďoval sa viacerým pápežom. Podliehal ich rozmarom. Ďalšou osobnou nevýhodou bol perfekcionizmus. Hnal ho k jedinečnému výsledku aj tam, kde to nebolo nutné. Každú vec, ktorú vytvoril stvoril ako vrcholné dielo.
Netúžil po večierkoch, svetských radostiach. Chcel len tvoriť. Preto bol považovaný za človeka neprístupného, namysleného. Svojského génia. Jeho osobnou tragédiou sa stala politická a spoločenská situácia. Oberal ho o energiu fakt, že pôsobil a podriaďoval sa viacerým pápežom. Podliehal ich rozmarom. Ďalšou osobnou nevýhodou bol perfekcionizmus. Hnal ho k jedinečnému výsledku aj tam, kde to nebolo nutné. Každú vec, ktorú vytvoril stvoril ako vrcholné dielo.
Čo mu ostáva? Musí postaviť cestu sám!
Ani sa
nedá spočítať, koľkokrát bol k nemu osud a vôľa najvyšších proti
nemu. Nikdy sa nevzdával. Ak to nešlo jednou cestou, zvolil inú. Pre neho
najvyšším pánom bolo vždy umenie a nutnosť dokončiť začaté. Vyznačoval sa
inteligenciou, predvídavosťou a neopísateľným talentom. Osvedčil sa ako
sochár, maliar, poeta a architekt. Ak by žil dnes, v období kedy je
viac umeleckej slobody, možností, výsledky jeho dlhého života by boli
nevyčísliteľné.
Agónia
a extáza je monumentálnym dielom nielen na základe počtu strán, ale hlavne
životopisom, ktorý čitateľa zaujme. Keby mestá, v ktorých Michelangelo žil
a tvoril boli bližšie, už by som v nich bola. Tak rýchlo ma vtiahol
dej a podnietil moju zvedavosť. Nie sú to len informácie jeho života, ale
aj mravčia práca Irvinga Stona v podobe opisov ako vybrať mramor, techniky
kresania, spoločenskej situácie. Ukazuje tak nielen život Michelangela, taktiež
jeho súčasníkov a nedostatky cirkvi, ktorá rozhodovala o všetkom.
Irving Stone je autor, ktorý rovnako ako Michelangelo nič nenecháva na náhodu
a ide za najhlbšou podstatou vecí.
Moje hodnotenie: ★★★★★
Moje hodnotenie: ★★★★★
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára