štvrtok 28. marca 2019

Bystré dievča

Z anglického originálu: Clever Girl (2013)

Autor:
Tessa Hadley
 
Vydavateľstvo: Inaque

Preklad: Aňa Ostrihoňová

  
Počet strán: 260
 
Rok vydania: 2018



Román je životným príbehom Stelly začínajúcim jej detstvom, ktoré strávila s matkou a nevlastným otcom v malom byte v Bristole v šesťdesiatych rokoch. Veľa čítala a snívala o živote naplnenom eleganciou a leskom. Všetko má však svoju cenu a ani bystré dievča nemusí zistiť, že sa chytilo do pasce; až keď je príliš neskoro. Napriek tomu, že Stellin život je naplnený drámou, plynie na pozadí obyčajnosti. Tessa Hadley je skvelou pozorovateľkou citových a myšlienkových pohnútok mužov a žien a ich vzájomných vzťahov. 



Čitateľovi opisuje hlavná hrdinka Stella svoj život od svojich trinástich až do svojej päťdesiatky. Zameriava sa, hlavne, na dramatické momenty - väčšinou sú ponuré, nešťastné a... nudné. Nesmierne nudné. Mrzí ma, že v jej živote sa nestalo niečo zaujímavejšie, niečo, čo by dej trochu oživilo. Možno to bolo aj tým ťažkopádnym/suchopádnym podaním. Viac opisov a myšlienok ako dialógov robilo text hutným a spomaľovalo plynulosť a ľahkosť čítania. Niekomu sa takýto štýl písania môže páčiť, no mne rozhodne nesadol. Minimálne v tomto prípade.  

Hlavnej hrdinke som nie a nie prísť na chuť. Úprimne, svojím správaním mi Stella ani trochu nepripadala ako chytré dievča. Potýkala sa s obyčajnými problémami obyčajných ľudí. A problémy neriešila priveľmi rozumne. Avšak ani emóciami nie. Tými, akoby šetrila. 

Väčšinu deja sa zameriavala na opísanie svojich vzťahov k mužom jej života. Boli traja a celkom rozdielni. S dvomi z nich mala dieťa, pričom to prvé bolo s jej tínedžerskou láskou Valentinom. Keby nebola taká zamilovaná, keby nebola taká zaslepená láskou k nemu, možno by nikdy nedošlo k tomu, k čomu došlo. Neplánovane by neotehotnela. V tomto prípade sa jej dieťa narodilo skôr z jej vlastnej hlúposti ako šikovnosti.

Dieťa v mladom veku nikdy nie je jednoduchá záležitosť - obzvlášť, keď sa oň musíte starať sama. Stella tak musela viac zabrať, vziať rozum do hrsti. Trochu ju to zabrzdilo v tom, čo chcela v živote dokázať, ale taký je život. Rád kladie ľuďom do cesty prekážky. A práve v tom momente, ako sa jej narodilo dieťatko, som očakávala, že dej naberie ten správny spád, chytí ten správny smer a konečne ma zaujme. Nestalo sa tak. Škoda.

Ako som už spomínala, Stella bola zvláštna žena. Občas som mala chuť ju preplieskať. Aby sa zobudila, aby konečne začala používať rozum... úprimne, pri čítaní som neustále čakala na chvíľu, kedy sa z nej konečne stane to spomínané "bystré dievča". Nedočkala som sa.


Moje hodnotenie: ★★☆

Žiadne komentáre: