sobota 23. marca 2019

Tajomstvá jedného domu


Originál: Tajomstvá jedného domu (2019) 

Autor: Zuzka Šulajová

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Počet strán: 472

Rok vydania: 2019



Jediné osudné rozhodnutie spustí lavínu udalostí a odhalí tajomstvá jedného domu.
Ženu, ktorú by najradšej videlo mŕtvu azda až priveľa ľudí, zavraždia. Je páchateľom jej ponižovaný partner alebo bývalý manžel, ktorého dohnala ku korupcii? Synovia, ktorí si jej smrťou finančne prilepšia? Niektorý zo susedov, čo dlhé roky museli znášať jej arogantné správanie? Alebo nebodaj niekto celkom iný? Zdanlivo jednoduchý prípad, z ktorého sa vykľuje tvrdý oriešok i pre partiu skúsených kriminalistov. Prípad, ktorý zmení život takmer všetkým. Navyše poručíka Tibora Dregoniča čosi neodolateľne priťahuje k jednej z podozrivých. Pre vášeň riskuje viac, než tuší…


Bytovka a jeho obyvatelia. Aj keď by sa mohlo zdať, že život v meste je anonymný, nemusí to tak byť vždy. Príkladom toho sú aj obyvatelia domu, v ktorom dôjde k vražde. 

Každý obyvateľ pozná excentrickú Ester Kumilovú. Je výrazná, ba neprehliadnuteľná, veľmi temperamentná, arogantná a mimoriadne hlučná. Neexistuje sused, ktorý by to nevedel, a ktorý by ju za to nemal rád. Keď ju objavia mŕtvu v jej byte, azda sa nenájde nik, kto by povedal: aká škoda. Naopak, všetci si vydýchnu. Nielen pre jej výstrednosť či nepríjemnú povahu. Pre mnohých obyvateľov je jej smrť akoby oslobodením. Nebudem uvádzať konkrétne príklady (aj keď sa priam núkajú), aby som vás neukrátila o mnohé prekvapenia, ktoré na vás v knihe čakajú. 

Jedno je však isté. Ester Kumilová nebola iba obyčajná žena, susedka. Jej smrťou si mnoho ľudí vydýchlo, no zároveň vyvolalo aj množstvo otázok. Čo sa stalo, čo spôsobilo, že sa ju niekto rozhodol odpraviť zo sveta? Podozrivých je veľa, svedkovia žiadni. 

Kriminalista Tibor Dregonič a jeho spolupracovníci majú čo robiť, aby vyriešili tento naoko jednoduchý prípad. Čím dlhšie sa v ňom ale rýpu, tým viac sa zamotávajú a zisťujú, že je jedným z tých zložitejších. Obzvlášť, keď sa do toho všetkého ešte zamotá láska.

Páčilo sa mi, ako autorka precízne opísala postupy kriminalistov pri riešení prípadu. Je jasné, že si o tom naštudovala mnoho materiálov a ako som čítala v jednom rozhovore, pomohol jej aj otec, kriminalista. Na druhej strane tieto vyšetrovacie opisy/popisy/techniky nesmierne spomaľovali dej. Aspoň ja som mala ten pocit. Aj preto som knihu neustále odkladala. Jednoducho jej chýbalo niečo, čo by ma poháňalo čítať ju ďalej. Možno to spôsobila hutnosť textu. Možno množstvo postáv. Možno spôsob, akým bola napísaná.

Na jednej strane chápem, že autorka chcela mať tému/vraždu precízne spracovanú, ale ja som sa pri čítaní často nudila. Prosto tomu chýbala akčnosť, dynamika. A nepomohla tomu ani romantická zápletka (a viete, že tie ja obľubujem). Chápem, prečo sa Tiborovi páčila spisovateľka Verena Cionová - vábila ho k sebe svojou tajomnosťou a, áno, aj krásou. Ale vzťah, ktorý medzi nimi vznikal mi akosi nebol po chuti. Naopak, bol skôr na príťaž.  

Nuž, priznám sa, mňa táto kniha veľmi nechytila, kto má však rád kriminálne príbehy so štipkou romantiky, určite by román nemal nechať ležať bez povšimnutia. Kriminálna zápletka totiž mala prekvapivé rozuzlenie.


Moje hodnotenie: ★★☆
 

Žiadne komentáre: