utorok 22. novembra 2016

Zostaň so mnou v Írsku


Názov knihy: Zostaň so mnou v Írsku (2016) 

Autor: Zuzana Janovská

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Počet strán: 184

Rok vydania: 2016




Silvia a Jaro, ktorí už niekoľko rokov tvoria nerozlučný pár, sa hneď po promócii vyberú do Írska. Jediný dôvod, prečo namiesto pred oltár zamierili do cudziny, je ich neutešená finančná situácia. Na zelenom ostrove stretávajú podobne motivovaných rodákov, ktorí pracujú na stavbách, umývajú riad či obsluhujú v reštauráciách. Mladí Slováci sa združujú v uzavretej komunite a navzájom si pomáhajú prekonávať frustráciu z ustavičného dažďa, ťažkých pracovných podmienok i prístupu miestnych k „prišelcom z Východu“. No zatiaľ čo Jaro netrpezlivo ráta eurá a dni do konca, pred Silviou sa postupne otvára nový svet a s ním i šanca nájsť v Írsku druhý domov...



Táto kniha mi pripomenula časy dávno minulé. Prinútila ma zaspomínať si na obdobie, kedy som istý čas strávila v Írsku i v Anglicku - veď tie krajiny sú si veľmi podobné, len Írom som nerozumela ani prd - ich výslovnosť, prehĺtanie slov a skracovanie viet dávali riadne zabrať mojej "kuchynskej" angličtine. A hoci sa odtiaľ človek vrátil s peknými peniažkami na konte, o tom, že by sa zdokonalil v angličtine nemohlo byť ani reči. Za to som sa ale zdokonalila v poľštine 😉

Poďme ale ku knižke. Zuzka v nej veľmi dobre vystihla dôvody i motiváciu Slovače, ktorá sa rozhodla vycestovať do zahraničia za prácou. Opísala ako sa Slováci navzájom stretávali, ako si pomáhali, radili si, zháňali si prácu, ako sa spolu bavili a snažili sa spríjemniť si chvíle mimo domova. A vystihla to celkom presne - v cudzom svete sa každý Slovák bavil so svojim rodákom, i keď doma na rodnej hrudi by mu častokrát sotva venoval čo i len pohľad. 

Čo sa mi na knihe páčilo ešte viac bolo, že autorka opísala aj írske pomery. Keďže hlavná hrdinka mala z anglického jazyka štátnicu, priniesla nám informácie aj z druhej strany. Čiže pohľad Írov na nás, cudzincov, migrantov. A musím povedať, že som bola milo prekvapená, čo si myslia. 

Kniha je vysoko realistická, v podstate opisuje to, čo nejeden z nás zažil (mám na mysli najmä vrstovníkov narodených v krásnych osemdesiatych rokoch), keď po strednej, či vysokej škole odišiel nabrať skúsenosti, pochytiť jazyk a zarobiť trošku peňazí do cudziny.

Zuzka má príjemný štýl vyjadrovania sa, kniha sa číta ľahko. Miestami vás rozosmeje, miestami dojme, miestami vo vás vyvolá spomienky. Vydarené dielko.

Moje hodnotenie: ★★

Žiadne komentáre: