streda 30. decembra 2015

Knihami roka 2015 sa stali romány Posledný list od milenca a Čierna vdova

Rok 2015 končí, poďme bilancovať. Spätne som sa obzrela za všetkými knihami, ktoré som tento rok prečítala a vybrala z nich tie, ktoré ma niečím zaujali najviac. Už tradične teda prinášam svoj "oscarovský" rebríček ;-)

Hodnotiaci rebríček má oproti minulým rokom viac kategórií. Prvou zmenou je, že som rozdelila titul o najlepšiu knihu roka do dvoch podkategórií - svetového autora a slovenského autora. Vzhľadom k tomu, že bol tento rok výnimočne silný na dobré knihy, nedalo sa mi inak. 

Ďalšou zaujímavou novinkou v ňom je napríklad titul Najlepšia kniha Young Adult. Keďže sa mi toho roku do rúk dostalo viac kníh zaradených práve do tohto žánru, povedala som si, prečo z nich nevybrať tú naj? Taktiež som do rebríčka pridala položku Najčítanejšia recenzia. Dosť bolo zmien, tu sú výsledky:



Najlepšia kniha roka od svetového autora:

Posledný list od milenca

Jojo Moyes, vlastným menom Pauline Sara Jo Moyes Arthur, je britská novinárka a spisovateľka. Už dvakrát vyhrala cenu za romantický román roka Romantic Novel of the Year Award. Jedným z nich, v roku 2011, to bola kniha Posledný list od milenca. A táto kniha aj mne samej veľmi učarovala. Až natoľko, že som jej udelila titul najlepšej knihy roka.


Najlepšia kniha roka od slovenského autora:

Čierna vdova 

U slovenských autorov ma doslova očarila ostatná kniha Janky Pronskej Čierna vdova. Príbeh Luciána a Adriany sa číta jedným dychom. Myslím si, že autorka by získala uznanie aj za hranicami. Jej tvorba je ďaleko lepšia ako niektorých amerických spisovateliek.




Najhoršia kniha roka:

Svadobná stávka

Neuveriteľným sklamaním tohto roka bolo pre mňa čítanie kníh od Jane Feather. Jej historické romance hodnotím zväčša priemerne, sem-tam sa nájde u nej aj čitateľský skvost. Avšak tento rok sa mi podarilo natrafiť na jej knihy Nevestou proti svojej vôli a ešte o stupienok horší román Svadobná stávka. Myslím, že najlepšie ich vystihuje táto veta z recenzie: "...nič nudnejšie, zdĺhavejšie a bezduchejšie ako bolo toto, som už dávno nečítala."


Najlepšia kniha Young Adult:

Tajnosti pobláznenej baby

Za sebou mám niekoľko kníh, ktoré sa dnes označujú veľmi moderne - Young Adult. Všetko samé príjemné romány. No ten naj môže byť iba jeden a ním sa stala kniha od slovenskej autorky Heleny Murčekovej Tajnosti pobláznenej baby. Bola výborná, nesmierne zábavná a pútavá.


Objav roka: 

Jojo Moyes

(Vyššie spomínaná) spisovateľka Jojo Moyes sa tento rok naveky zapísala do môjho zoznamu TOP autorov. Po tom, ako ju každý ospevoval, som neodolala a tiež si od nej niečo prečítala. A zapáčila sa mi až tak, že som si od nej prečítala už tri knihy (Strieborný záliv, Jeden plus jeden a Posledný list od milenca) a ďalšie dve, ktoré u nás vyšli, na mňa čakajú na poličke ;-)


Skokan roka:

Adele Parks

Po dvoch rokoch mi opäť v rebríčku nechýba Skokan roka. Je ním spisovateľ, ktorý ma vo svojej tvorbe niečím prekvapil. Tou je aj Adele Parks, autorka, ktorej knihy zo súčasnosti ma viac nudili ako tešili. Tento rok sa to však zmenilo. K lepšiemu. Jej kniha Nevěsty bez ženichů ma natoľko očarila, že ju už nedokážem viac radiť medzi priemerné autorky.


Najveselšia kniha roka:

Pokořená nevěsta

Táto kniha bola jednoducho svetová. Connie Brockway má neuveriteľný dar - skĺbiť humor, romantiku a akciu do jedného celku. Nejedenkrát som sa zasmiala na slovných podpichovačkách Evie a Justina. Ešte doteraz mám v pamäti Justinove: Bubo formosa plurimus... minor :-)
  



Najkrajší bozk: 

Lili a Marko

Tento rok sa mi najviac páčila pusa hrdinov Lili a Marka z knihy od slovenskej autorky Kristíny Ježovičovej Červená jej pristane. Celkovo je v knihe niekoľko pekných momentov. Bozk, ktorý mám na mysli nájdete na strane 178, ale čítať odporúčam celú pasáž od str. 176. Stojí za to!
  


Najčítanejšia recenzia:

Zlatokopka 2

Najviac čitateľov tento rok zaujala recenzia ku knihe od slovenskej autorky Lucie Saskovej Zlatokopka 2. Na krk jej dýchala kniha India Place a svetová erotika Alfa. Z historických romancí čitateľov najviac zaujala recenzia ku knihe Milovať vojvodu.




Najkrajšia obálka:

Jak svést lorda Neda

Obálky sú prvým pútačom, prečo si knihu kúpiť a začítať sa do nej. I keď nie vždy je obsah rovnako pekný. Mnoho kníh ma oslovilo svojimi obálkami i tento rok. Za tú naj som vybrala tú, ktorá zdobí knihu Sally MacKenzie Jak svést lorda Neda. Celkovo sú však vydarené obálky z celej série Duchess of Love Trilogy (Vojvodkyne lásky).



Knihy v číslach:
123 - počet kníh, ktoré som tento rok prečítala
32 - toľko kníh získalo v hodnotení päť hviezdičiek (čo je oproti minulému roku extra výrazný posun!)
0 - kníh odo mňa dostalo 1 a žiadnu hviezdičku
1 - je číslo, ktoré hovorí, že som tento rok nedočítala jednu knihu
3 - toto číslo označuje najvyšší počet výskytu jedného mena v knihách - či už ženského alebo mužského. Tentoraz hrali prím muži, konkrétne hlavní hrdinovia až v troch tituloch niesli meno Jack
3,81 - je priemerná známka hodnotenia kníh, ktoré som za rok prečítala, čo je historicky najvyššia známka odkedy si štatistiku vediem. Najvyššia niesla doteraz číslo 3,63 a je z roku 2007. Okrem toho, známka je vyššia oproti minulému roku o 0,25.

Žiadne komentáre: