pondelok 31. decembra 2012

Najlepšia kniha roka 2012 je od domácej autorky

Je čas obzrieť sa za starým rokom a trochu ho zhodnotiť... pravdaže po knižnej stránke. Rozhodla som sa vrátiť ku knihám, ktoré som počas roka prečítala a trochu ich prehodnotiť a zoradiť do vlastného "oskarovského" rebríčka ;-)

 
Môj hodnotiaci rebríček má 8 kategórií. Okrem klasických najlepšia a najhoršia kniha roka, ktorú som za tento rok čítala som si priradila i kategóriu Objav roka, v ktorej bude meno autora/autorky knihy, s ktorým/ktorou som sa stretla po prvýkrát a milo ma prekvapil/a svojou tvorbou; ďalej bude obsahovať kategórie najveselšia a najsmutnejšia kniha roka a najsympatickejší hrdina a hrdinka (keďže to nemusia byť práve hrdinovia z najlepšej knihy, rozhodla som sa pridať i túto kategóriu). Poslednou kategóriou je Najkrajší bozk a v nej bude zahrnutá najkrajšia prvá pusa hlavných hrdinov. A tu sú výsledky:

Najlepšia kniha roka:

Milosť pre Gregora Mocha

Jednoznačne najlepšou knihou, ktorú som tento rok čítala je debut slovenskej autorky, Žilinčanky Ľubice Mišíkovej (tu si môžete prečítať niečo o nej - klik). Príbeh je o Gregorovi Mochovi - katovi, kováčovi, ránhojičovi, no hlavne o nešťastnom a osamotenom človeku, ktorým všetci opovrhujú, a ktorý túži len po tom, aby mohol žiť obyčajný život. Recenziu ku knihe vám prinesiem v januári.


Najhoršia kniha roka:

Nevesta v prestrojení

Kniha bola pre mňa veľkým sklamaním. Zo série o šľachtickom rode Sherbrookovcov som prečítala zatiaľ štyri knihy z jedenástich a čo kniha, to horšie hodnotenie. Túto poslednú som dokonca ani nedočítala do konca. Také niečo sa mi stáva veľmi zriedkavo, vždy sa snažím dočítať každú knihu, no pri Neveste v prestrojení som už jednoducho nemala silu.

Objav roka:

Pamela Morsi

Hoci táto autorka je na slovenskom knižnom trhu už dávno (na Slovensku jej prvá kniha vyšla v roku 2000), ja som mala tú možnosť zoznámiť sa s jej tvorbou až tento rok. A dobre, že sa tak vôbec stalo :-) Autorka píše veľmi pútavo. Pri jej knihách som strávila príjemný čas a je len škoda, že už ich nenájdeme na knižných pultoch a nemôžeme si ich kúpiť. Aspoň knižka Svadobný pochod by za to určite stála.


Najveselšia kniha roka:

Márnivá sezóna

Pri knihe slovenskej autorky Karin Krausovej som sa tento rok bavila najviac. A hoci bolo viac adeptov na túto pozíciu, rozhodla som sa prvenstvo venovať práve titulu Márnivá sezóna. Keď si spätne vybavím o čom bola, v duchu sa i teraz musím usmievať. Niektoré myšlienky boli vskutku veľmi vtipné ;-)


Najsmutnejšia kniha roka:

Ema

Soňa Rebrová napísala veľmi citlivý príbeh, ktorý nielen smutne končí, ale je smutný takmer stále. Je to knižka, pri ktorej s určitosťou viete ako to nakoniec dopadne, ale napriek tomu čítate a pri každej otočenej stránke dúfate, že sa to nakoniec zvrtne a dobre skončí. Príbeh Emy je o malom dievčatku, ktoré malo rakovinu a je napísaný na základe skutočnej udalosti.


Najsympatickejší hrdina:

Gregor Moch

Hlavný hrdina z knihy Milosť pre Gregora Mocha. Prvenstvo som mu dala vďaka tomu, že nám autorka dala možnosť nazrieť do jeho duše a my sme ho mohli spoznať do hĺbky - načrieť do jeho myšlienok, zistiť prečo sa správa tak ako sa správa a prečo koná tak ako koná. Prvenstvo si zaslúžil nielen preto, že dobre vyzerá, ale hlavne pre jeho povahové črty, pre jeho dušu. Smutnú, nešťastnú, no čistú.


Najsympatickejšia hrdinka:

Augusta Muddová 

Hlavná hrdinka z knihy Svadobný pochod. Prvenstvo si zaslúžila za svoju odvahu vziať veci do vlastných rúk. Napriek tomu, že neoplýva krásou a v podstate ju v meste mali za "polovičnú" starú dievku, nevzdáva sa a svojho dlhoročného priateľa sa zaujímavým spôsobom pokúsi "prinútiť", aby si ju konečne vzal. Jediný spôsob, akým sa také niečo dá spraviť je nechať ho žiarliť. A v tom jej má pomôcť Romeo, jej zamestnanec. Pri tom všetkom sama stratí hlavu - nakoniec však spozná pravú lásku ;-)

 
Najkrajší bozk:

 ...a pak ji políbil


Trvalo dlho, kým sa k bozku Emma a Harry odhodlali, ale možno práve to vystupňovanie ho urobilo zaujímavejším a zároveň najlepším. Ich prvá pusa bola dokonca označená vetou v nadpise: ...a pak ji políbil. Recenziu ku knihe vám prinesiem v januári.




Knihy v číslach:
70 - počet kníh, ktoré som tento rok prečítala
3 - iba tri zo všetkých prečítaných kníh (70) získali v hodnotení päť hviezdičiek 
3,4 - je priemerná známka hodnotenia kníh, ktoré som za rok prečítala, čo je o 0,2 nižšia ako bola minulý rok a dokonca o 0,3 nižšia ako bola v roku 2010.

Žiadne komentáre: