štvrtok 7. apríla 2016

Jak být dospělá

Z anglického originálu: How To Be a Grown-up (2015)

Autor:
Emma McLaughlin & Nicola Kraus
 
Vydavateľstvo: Domino

Český preklad: Dagmar Kubíková
 
Počet strán: 288
 
Rok vydania: 2016



Ešte keď chodila Rory McGovernová do siedmej triedy, z plagátov sa na ňu usmieval Blake Turner, detská herecká hviezda. Keď sa s ním o desať rokov neskôr zoznámila na vysokej umeleckej škole, platonicky ho milovala. O desať rokov neskôr sa stala jeho manželkou a dala mu dve krásne deti. Pripadala si ako vo sne. No keď Blakeova herecká sláva začne blednúť a na účte chýbať peniaze pre rodinu, Rory sa z krásneho sna prebúdza...



Spisovateľské duo Emma & Nicole nie je v našich končinách neznáme. Mali sme možnosť sa stretnúť s ich tvorbou pred štrnástimi rokmi, keď vyšiel ich Denník pestúnky. Žiaľ, v tej dobe ma ich kniha veľmi neoslovila. To, čo malo byť vtipné, bolo trápne, a to, čo malo zaujať, bolo nudné. No keď teraz, po toľkých rokoch vyšla ich ďalšia kniha, premkla ma zvedavosť, akým smerom sa ich tvorba za tie roky posunula. Nuž, držia si svoj priemer.

Hrdinkou románu Jak být dospělá je 41-ročná žena. Vydala sa za muža, o ktorom snívala už od detstva. Je herec a má problém nájsť si prácu. Povedzme to na rovinu - jeho herecká hviezda dávno zhasla. Aby Rory pomohla rodine udržať si aký-taký životný štandard, rozhodne sa pracovať na plný úväzok. Jej manžel Blake to však vníma ako ranu pod pás. Nechápe tento ženin počin. Prečo panikári? Veď účty vždy nakoniec zaplatili. 

Blake je muž, ktorý ostal žiť vo veku malého chlapca. V dobe, keď bol ako dieťa obletovaný, uznávaný, obľúbený herec. Je takým rojkom, vôbec nie mužom. Neposúva sa vo svojom živote ďalej, žije si svoj sen, ktorý je už dávno rokmi a všetkými zabudnutý. 

Rory, ktorá ho milovala už ako malé dievčatko (a stále miluje) sa ho snaží podporiť ako sa len dá. No, na rozdiel od Blakea, dospela, má dve deti, o ktoré sa musí postarať. A jediné východisko z tejto situácie vidí v tom, že si nájde trvalé zamestnanie. Potrebujú stály príjem peňazí. Sú predsa rodina. Musia z niečoho žiť, platiť účty. Banka, elektrárne, plynárne, hladné bruchá nečakajú kým sa Blake opäť uchytí v nejakom seriály či filme. Chcú peniaze hneď. Blake však má svoju hrdosť a nepáči sa mu, keď Rory všetko vezme pevne do svojich rúk. Opúšťa rodinu, a má tú drzosť tváriť sa urazene. Čudujem sa, prečo ho Rory nepreplieskala dávno predtým, kým prišli k tomuto bodu. Ja by som s ním veru toľko trpezlivosti nemala. Rory však mala, dokonca ho pred sebou obhajovala, ospravedlňovala, dožadovala sa jeho návratu domov. Pravdaže všetko to robila z nehynúcej lásky k nemu.  

Blake sa počas celého príbehu nemení. Naďalej ostáva chlapcom, ktorý nechce dospieť. S hrdinkou je to už inak. Stará sa o rodinu, nájde si trvalé zamestnanie, začína dozrievať.

Dej knihy má svoje zaujímavé časti. Páčil sa mi Roryn zápal o to zachrániť a udržať pokope rodinu za každú cenu. A svojim spôsobom sa mi páčilo aj to, že sa Blake vo svojom správaní nezmenil. Vyznelo to aspoň realisticky. Čo už ale reálne nevyznelo bolo Roryno zamestnanie. Ak si autorky mysleli, že pracovným žargónom, ktorý používali v práci mladí ľudia, Roryni kolegovia, čitateľa pobavia, tak sa mýlili. Nepobavili. Mňa nie. Sklamalo ma to, lebo som čakala, že kniha mi ponúkne vtipný, ľahký, romanticky ladený príbeh.

Knihu možno zaradiť medzi oddychovú literatúru. Nezaťaží, neurazí, ale ani neohúri. K jej prečítaniu vedie najmä zvedavosť, ako to všetko nakoniec Rory zvládne. 

Moje hodnotenie: ★★★

Žiadne komentáre: