pondelok 23. marca 2015

Miniaturista

Z anglického originálu: The Miniaturist (2014)

Autor:
Jessie Burton
 
Vydavateľstvo: Ikar

Preklad: Oľga Hlaváčová
 

Počet strán: 432

Rok vydania: 2015



Osemnásťročná Petronella Oortmanová jedného jesenného dňa v roku 1686 zaklope na dvere veľkolepého domu v najbohatšej časti Amsterdamu. Mladučká vidiečanka sa má ujať roly manželky zámožného kupca Johannesa Brandta, no privíta ju len jeho odmeraná sestra Marin, čierny sluha Otto a prostoreká slúžka Cornelia. Manžela stretne až na druhý deň a ten jej venuje zvláštny svadobný dar, dokonalú zmenšeninu ich honosného sídla, veľkú ako skriňová vitrína. Nella si do nej objedná zariadenie od tajuplného miniaturistu a od tej chvíle sa začnú diať zvláštne veci. Drobné výtvory do detailov kopírujú skutočný život rodiny – až desivo verne. Umelec zjavne pozná životy jej členov lepšie, než oni sami, a drží ich osudy vo svojich rukách.



Kniha má krásnu obálku. No úprimne, kým Nella neodhalila manželovo tajomstvo (čo bolo niekde ďaleko za stovkou strán), ponúkala neuveriteľne nezáživný príbeh. Mala som problém sa doňho začítať. Dvakrát som pri čítaní zaspala, o počte zívnutí radšej taktne pomlčím a niekoľkokrát som ju vymenila za inú knihu.

Od toho momentu, kedy Nella zistila, prečo sa k nej Johannes správa ako k svojej príbuznej a nie ako k manželke to začalo naberať na pútavosti a čítanie už nebolo takým trápením a námahou. Osudy mnohých postáv sa dali do pohybu. Postupne sa odkrývali, často pokrivené, charaktery postáv. Dej naberal na gradácii. Bol opradený tajomnom a obsahoval hororové prvky. 

Veru, nechcela by som byť na Nellinom mieste, byť neustále v strehu, často v nevedomosti, v neustálom strese, nechať si hlavou behať myšlienky, trpieť až paranojou, že ju niekto sleduje, že všetko je inak, ako sa na prvý pohľad zdá. S týmto sa popasovala autorka príbehu výborne. Ako nechávala v napätí hrdinku, nechávala v napätí i samotného čitateľa. Sama som mala chuť odhaliť tajomstvo miniaturistky, ktorá bola vždy o krok vpred. Udávala tempo, smer celého príbehu.

Ostala som však sklamaná, že som nedostala odpovede na všetky svoje otázky. Nepáčilo sa mi, že sme miniaturistku nestretli, nespoznali, že ostala len neviditeľným prorokom, akoby nadprirodzenou bytosťou. 

Moje hodnotenie: ★★

Žiadne komentáre: