nedeľa 8. januára 2023

Kokin oscarovský rebríček 2022

Na počudovanie, bol pre mňa minulý rok čitateľsky plodný. I keď som päť mesiacov iba horko-ťažko prečítala (mesačne) v priemere asi dve knihy, konečné číslo ma vysoko (a milo!!! 😊) prekvapilo. Spolu 131 knižných kúskov. Navyše veľmi kvalitných, o čom vypovedá aj priemerná známka hodnotenia, ktorá je, tuším, najvyššia za posledných desať rokov! Hurá! 

Znamená to, že úmyselne siaham po knihách, o ktorých viem, že sa mi budú páčiť? Alebo je to len vec náhody? Popravde, bude to tak 60 na 40 😉 Viac si čítam recenzie a podľa toho selektujem, čo by sa mi mohlo páčiť a čo nie (pravdaže toto platí iba pri nových autoroch). 

Zaujímavosťou je, že som tento rok prečítala iba 7 kníh od slovenských autorov. Pre porovnanie, v roku 2018 ich bolo 21! 

Pozitívnou vecou bolo, že som minulý rok nedržala v rukách knihu, ktorú som nedočítala, i keď v dvoch prípadoch som to takmer urobila 😟

S vysokou známkou hodnotenia prichádza ťažšia voľba vybrať z kníh tú naj. Napokon som však vybrala mojich 10 najlepších:


Top 10 najlepších kníh:

 

Búrlivá krv (Robert Galbraith)

Zoznámenie sa s detektívom Cormoranom Strikom a jeho parťáčkou Robin Ellacott bola tá najkrajšia vec, ktorá sa mi minulý rok stala. Strávila som s nimi niekoľko krásnych dní. Po dočítaní prvého ich príbehu Volanie kukučky, som chcela hneď čítať druhý, po ňom okamžite tretí, následne som nutne musela načať štvrtý, aby som hneď pokračovala piatym a čakanie na šiesty (takmer mesiac!!! kým mi prišiel z Anglicka) bolo doslova utrpením. A teraz sa neviem dočkať siedmeho!!! Strike sa stal pre mňa drogou. Jo, pls, píš rýchlejšie 🙏

 

Odd. špekulácií (Jenna Offill)

Dobré recenzie ma nalákali prečítať si niečo od autorky, ktorú som dovtedy nepoznala. A dobre som urobila, pretože jej písanie som si ihneď zamilovala. Jej knihy sú útle, zato plné myšlienok. Obdivujem ľudí, ktorí vedia povedať pár slovami tak veľa. Úžasný zážitok čítať Odd. špekulácií, ako aj novinku Zmeny počasia. Ponúkajú desiatky myšlienok, nad ktorými sa možno pozastaviť, nad ktorými možno premýšľať. Už sa teším, ako pri ďalšom čítaní, objavím nové. 

 

Odtrúbené (Franꞔoise Sagan)

Od tejto autorky som si vždy túžila niečo prečítať, odkedy som niekde zbadala jej fotografiu - rebelka s cigaretou v ruke. Vravím si, tá bude písať pútavo. A, vďakabohu, mala som pravdu! Keďže som sa k jednej z jej dávnejšie vydaných kníh dostala až ku koncu roka, môžem hodnotiť iba jedno jej dielo. No už teraz sa teším na ďalšie jej novely. Dve z nich, ktoré (našťastie 😍) nanovo vydal Slovenský spisovateľ, už sú na ceste z kníhkupectva ku mne 😉 Juch!


Kolibrík (Sandro Veronesi)

Mám rada taliansku literatúru. Je taká... iná. Akoby zložitejšia, hutnejšia, miestami temnejšia... A som preto rada, že na Slovensku sa začína konečne viac prekladať. Milým prekvapením bol pre mňa Kolibrík Sandra Veronesiho. Tento jemný/krehký román je dojemným a trpko-sladkým príbehom jednej rodiny. Ten príbeh si však musí čitateľ poskladať sám, a to z čriepkov života empaticky ironického rozprávača, z listov, e-mailov, esemesiek, zoznamov a inventárov, či telefónnych rozhovorov.

 


Hypotéza lásky
(Ali Hazelwood)

Okolo tejto knihy bol obrovský boom všade navôkol. A podľa obsahu a ohlasov to vyzeralo presne na niečo, čo by som si rada prečítala 😎 A veru že aj bolo čo čítať. Veľmi dobre napísaná romantická komédia, s dobrou zápletkou v ešte lepšom (hlavne neotrepanom) prostredí. Kniha, po ktorej ešte určite siahnem, akonáhle dostanem chuť na trochu romantiky.  


 

Book Lovers (Emily Henry)

Emily Henry sa pre mňa stala zaujímavým objavom roka. Na jej romancu Book Lovers som narazila v supermarkete vo Witney. Výrazná obálka doslova "catch my eye" a zaujímavý obsah ma prinútili prihodiť si ju do košíka. To som ešte netušila, že o pár dní ju zhltnem ako malinu. Výborná romantická komédia, ktorá pohladí dušičku každého knihomoľa. Emily má dar písať. Presvedčila ma o tom aj svojimi ďalšími knihami, ktoré o.i. vyšli už i v sk/cz verzii (Letná stávka/Letní sázka a Alex, léto a já). 

 

Verity (Colleen Hoover)

Román Verity som si túžila prečítať už veľmi dlho. Nielen preto, že všade na ňu kolovali obdivné recenzie, ale preto, že ma zaujala po obsahovej stránke. Tento rok sa mi k nej konečne podarilo dostať, a tak som sa mohla stať aj ja fanúšikom CoHo klubu. Priznám sa, ku koncu knihy som si vravela, že autorka to trochu prepískla, že z toho, čo rozohrala nevykľučkuje... ale podarilo sa jej to. Vykľučkovala, brilantne šokovala a tak famózne zakončila dielo. Ale "epilóg", kt nedávno vydala, čítať nechcem. Ani pokračovanie.  


Madam Život (Mahmet Altan)

Altan patrí medzi autorov, od ktorých si rada prečítam čokoľvek a kedykoľvek (tak dúfam, že Inaque od neho ešte niečo chystá). Jeho štýl písania je "vysoko čitateľný" a chytľavý. Altan veľmi reálne zachytáva situáciu v Turecku a do tohto politického virvaru vsádza postavy, ktoré vás vezmú do sveta zmyselnosti, objavovania lásky i samotného života. Nemyslite si, že je to nejaká erotická novela. Nie, nie. Kniha je plná vášnivých emócií, avšak niekde, na ich pozadí, cítiť ďalšiu - smútok.

 

Floriovci (Stefania Auci)

Historický román vychádzajúci zo skutočnosti ma oslovil iba z jediného dôvodu. Lebo sa odohráva v mojom milovanom Taliansku 😍 A som rada, že som sa k nemu dostala (hoci i kvôli takému dôvodu), pretože kniha ságy rodiny Floriovcov ma upútala. Dej sa odohráva na Sicílii a je viacgeneračný, a autorka tému spracovala veľmi kvalitne a pútavo. Nutné podotknúť, že román pozostáva z troch knižných zväzkov: Nekorunovaní králi Sicílie, Rozkvet impéria, Úpadok kráľov Sicílie.  



Tajomný neznámy (Lisa Kleypas)

Historických romancí som historicky, za rok 2022, prečítala najmenej. Či bolo niečo vo vzduchu, keď som nemala chuť/náladu na tento druh literatúry? Neviem. Všetko je možné. Napriek tomu som siahala iba po overených autorkách, ktorých diela ma nikdy nesklamali. Preto i vybrať do top 10 aspoň jednu mi dalo zabrať. O tento post sa "bili" Julia Quinn, Kristi Ann Hunter či Julie Klassen. Napokon to vyhrala Lisa Kleypas. Príbeh zo série o Ravenelovcoch som si užila najviac 😄



Najhoršia kniha roka:

Nero (Sarah Brianne)

Zlý chlapec? Mafia? Romantika? Rada si z času na čas niečo v tomto duchu prečítam. Žiaľ, z pera Sarah Brianne už radšej nie. Kniha bola pre mňa nezáživná a poriadne pritiahnutá za vlasy. Niekoľkokrát som sa sama seba pýtala, či ju písalo 12-ročné dievča, alebo bol iba zlý preklad (prikláňam sa k tej prvej možnosti). Už len opis školského prostredia bol absolútne cez čiaru. Myslím, že keby autorka zaradila príbeh do žánru dystopia či fantasy, tam by som akceptovala všetko, čo sa dialo. Takto však e-e.   



Naj knižná séria:

Cormoran Strike (Robert Galbraith)

Tento rok som sa zoznámila s dvojicou Cormoran a Robin. A zamilovala som sa na prvý pohľad/na prvú vetu 💘 Detektívky sa čítajú jedným dychom. Veru si nepamätám, kedy som spolu 4 064 strán prečítala tak rýchlo, s takou chuťou a potešením a zároveň bola nešťastná, že knihy tých strán nemajú viac. Úžasné čítanie! Jednoznačne to najlepšie, čo sa mi dostalo do rúk v roku 2022. Joanne, prosím, rýchlo dopíš ďalšiu! #cantwait

 

 

Najvtipnejšia kniha:


24 dní do Vianoc
(Michala Ries)

Najviac som sa nasmiala pri tejto knihe. Jednoznačne. Šetrila som si ju na vianočné obdobie, práve kvôli téme a atmosfére. A urobila som dobre. Michala Ries je zárukou skvelého čitateľského zážitku a patrí k tým málo slovenským autorom, ktorých knihy kupujem bez toho, aby som si prečítala obsah knihy, alebo sa zamýšľala, či sa nechám nalákať na krásnu obálku, či si počkala na recenzie.   



Objav roka:

Jenny Offill

Na našom knižnom trhu je Jenny Offill už nejaký čas, no ja som sa k nej prvýkrát dostala až tento rok, vďaka vydavateľstvu Inaque. A som tomu veľmi rada, pretože ma ihneď uchvátila. Jenny je Američanka, ktorá má na svojom konte tri novely a niekoľko kníh pre deti. Píše štýlom, s akým som sa doposiaľ nestretla u žiadneho iného autora (aj preto nemusí sadnúť každému... no mne sadol, a čokoľvek ešte napíše si veľmi rada prečítam).


Najkrajšia obálka:

 

Láska & gelato (Jenna Evans Welch)                                           

Vydavateľstvá lákajú čitateľov na svoje knihy prostredníctvom prekrásnych obálok. Ako každý rok, i tento som mala problém vybrať si iba jednu, ktorá by sa mi páčila. Nakoniec to vyhrala táto - Láska & gelato. Je úžasná! Uznajte sami. Jemné farby, krásne obrázky lákajú chytiť knihu do rúk a prečítať si príbeh. Z obálky vyžaruje Taliansko v jeho najkrajších podobách. A tiež leto, pokoj, ľahkosť, zábava a romantika.


Knihy v číslach:

131 - počet prečítaných kníh
36 588- celkový počet strán, ktoré som prečítala 
7 - kníh napísali slovenskí autori
51 - toľko kníh získalo plný počet hviezdičiek
1 024 - najvyšší počet strán jednej z kníh
13 - celkový počet prečítaných historických romancí, čo predstavuje 10 %
10 - počet kníh prečítaných v anglickom jazyku, čo predstavuje 8 %
2 - knihy dostali 1 hviezdičku
0 - počet kníh, ktoré som nedočítala
4,05 - je priemerná známka hodnotenia kníh, ktoré som za rok prečítala, ktorá je o 0,28 vyššia ako tá v minulom roku.

Žiadne komentáre: