nedeľa 13. júla 2014

Stalo se včera v noci

Z anglického originálu: About Last Night (2012)

Autor:
Adele Parks

 
Vydavateľstvo: Domino


Český preklad: Jitka Šišáková
 

Počet strán: 504

Rok vydania: 2014



Nerozlučnými kamarátkami sú už tridsať rokov. Stephanie Blakeová je tá rozumnejšia – žije usporiadaným manželským životom, zatiaľ čo Philippu Foxtonovú treba neustále ťahať z nejakého problému. Všetko sa náhle zmení, keď Steph požiada priateľku, aby jej do policajného protokolu dosvedčila, že strávila noc u nej. Ak tak neurobí, Stephanie hrozí rozpad manželstva, súd a väzenie. V stávke je nielen jej povesť, ale tiež osud jej troch synov. Pippa žila ako bohémka a naraz stojí pred zástupom nepríjemných otázok. Má klamať kvôli svojej kamarátke?  



Ak mám byť úprimná, knihou som sa prehryzávala dobrý týždeň. Rozhodne nepatrí medzi "jednohubky", kedy knihu schytíte do rúk a nezavriete ju, kým s ňou neskončíte. Nie, nie, v tomto prípade, potrebovala vždy po určitých stranách postáť na nočnom stolíku. Možno to ani nebolo na škodu, lebo takto mi príbeh ostane dlhšie v pamäti :-) 

Príbeh, ktorý knižka ponúka, je zaujímavý, no o tom, čo sa vlastne "stalo včera v noci" sa čitateľ dozvedá až niekde v polovici knihy. Dovtedy ho spisovateľka zoznamuje s hrdinami a veeeeľmi pozvoľne, pomaly, pomaličky... ešte pomalšie ho uvádza do prostredia a životov dvoch kamarátok. Kniha tak obsahuje zdĺhavé opisy... okrem iného aj autorkine komentáre - mnohé jej poznámky, niekedy fakt zbytočné (najmä tie v zátvorkách), nenechávali čitateľa domýšľať si a popustiť uzdu vlastnej fantázii, čo ma trochu dosť iritovalo. 

Na druhej strane, autorka veľmi pekne opísala priateľský vzťah dvoch žien, ktorý nezlomili ani muži, ani deti, ani čas... a zároveň nútila klásť si otázku, čo by ste boli pre svoju najlepšiu kamarátku schopné urobiť vy? Reagovali by ste podobne ako Pippa?

Čo sa mi vyslovene nepáčilo, bolo množstvo vulgarizmov, ktoré spisovateľka zakomponovala do diela, často sa dali nahradiť jemnejšími výrazmi, a myslím si, že v niektorých prípadoch ich nebolo potrebné použiť vôbec. Ale možno je to Parksovej typický štýl prezentácie - ťažko mi je to hodnotiť, keďže táto kniha je prvá, ktorú som od nej čítala. 

Nutné je poznamenať, že autorka sa zamerala viac na opisy životov hlavných hrdiniek a ich vnútorných monológov, čím nedala priestor dialógom, ktoré by trochu odľahčili celé čítanie. Niektoré pasáže by som úplne vyškrtala - kniha by nebola zbytočne dlhá a plná nudného balastu.  

V konečnom dôsledku však nemôžem povedať, že by titul Stalo se včera v noci bol zlý, ale úprimne, nebola to celkom moja šálka kávy.

Moje hodnotenie: ★★★

Žiadne komentáre: