sobota 19. decembra 2020

Po dnešnej noci mi nevolaj

 

Názov knihy: Po dnešnej noci mi nevolaj (2020) 

Autor: Simona Rošková

Vydavateľstvo: Meridiano-press
 
Počet strán: 336

Rok vydania: 2020

 


Nikdy by sme sa nemali cítiť vinu za to, že dokážeme začať odznova...

Vanesa to nemala v živote ľahké. Nevyrastala v usporiadanej rodine a na štúdium si musí tvrdo privyrábať. Za rodinné pomery, v ktorých žije, sa v skutočnosti hanbí. Po otcovom nečakanom zlyhaní sa konečne rozhodne vyriešiť svoju bezútešnú situáciu a bezhlavo sa vrhá do náručia charizmatického muža. Zamilovaná po uši verí, že opätuje jej lásku a pomôže jej postaviť sa na vlastné nohy.
Odsudzujúc maminu závislosť, presvedčená, že má svoj život pod kontrolou, sa postupne dopracuje k tej svojej. Rovnako nebezpečnej ako je tá, ktorej roky bola svedkom. Bludný kruh sa po čase uzatvára a Vanesa musí naprávať, čo pokazila.  


Kto už čítal niečo od Simony Roškovej, určite vie, že nepíše romantické knihy. Táto slovenská spisovateľka si pre svoje tituly vyberá témy z iného súdka. Témy, o ktorých sa nehovorí dosť. Keď to poviem jednoducho - v prvom románe riešila popôrodnú depresiu, v druhom týranie detí a v treťom je to alkoholizmus. Všetko témy, o ktorých sa v spoločnosti hovorí. Avšak, ako som už spomínala vyššie, nie dosť. Aj preto som rada, že si ich Simona vyberá. Už to, že o nich píše, je úžasné. Málokto sa na také niečo odhodlá, málokto si trúfne. A ona ich dokáže podať spôsobom, kedy si človek uvedomí, že niečo také sa v našej spoločnosti skutočne deje. A nielenže ukazuje, aký to má dopad na jednotlivca, i na celú spoločnosť, ale zároveň dáva nádej a vlieva do človeka vieru, že hoci niečo začalo zle, môže to dopadnúť dobre. I keď, v reálnom živote nie vždy všetko dopadne dobre 😒

Hovorí sa, alkohol je metla ľudstva. Je to pravda. Tento tichý zabijak zničil už nejednu rodinu, či nejedno priateľstvo. Alkohol na jednej strane spája, no na druhej rozdeľuje. Myslím, že každý jeden z nás má v rodine niekoho (poprípade pozná v rodine niekoho druhého), kto holduje alkoholu. Vie, aké trápenie to pre ostatných prináša. Bojovať sa proti nemu dá, avšak iba veľmi ťažko. Závislá osoba to totiž musí sama chcieť. Mnohokrát si to však ani neprizná. "Mám to pod kontrolou." "Ja viem, čo robím." "Dám si len jeden." "Nestaraj sa do mňa." To sú obyčajne vety, ktoré z úst alkoholikov i skoroalkoholikov pravidelne zaznievajú. Veľmi podobne reaguje aj matka hlavnej hrdinky. Rada hľadí na dno pohárika a jej závislosť vyhráva nad jej vôľou, rozumom, a vlastne nad ňou samou. 

Jej rodina pre to trpí. Až tak, že si jej manžel siahne na život a jej dcéra sa sebapoškodzuje. 

Vanesu opustil otec, za matku sa hanbila, Viktor ju iba využíval. Chýbalo jej pochopenie, emočné zázemie. Svet sa k nej obrátil chrbtom.

Simonka veľmi autenticky vykreslila alkoholičku, čo je obdivuhodné. Každú scénu s ňou som si dokázala predstaviť ani keby som sa dívala na film. No rovnako dobre zvládla vykresliť aj psychiku mladej dievčiny. Jej vnútorné pocity - vyrovnávanie sa s otcovou smrťou a s tým, že má mamu alkoholičku. Zvládla to vskutku bravúrne. Vanesa, ktorá vinila a odsudzovala matku za to, čo so sebou urobila, si nevšimla, že ona sama má problém. Bola zaslepená voči skutočnosti, že ona sama sa stáva závislou (hoci nie od alkoholu). Našťastie im obom prišli do života udalosti, ktoré im pomohli si to uvedomiť a včas proti tomu zakročiť 😏

Kniha sa, navzdory ťažkým témam, číta veľmi ľahko. A musím povedať, že s každou ďalšou knihou autorka posúva svoje hranice a mimoriadne sa zlepšuje.

Úprimne priznávam, že už Simonin debut ma -poviem to klišéovito- chytil za srdce, no jej najnovšia knižka Po dnešnej noci mi nevolaj ju predčila. 

 

Moje hodnotenie: ★★★★☆

Žiadne komentáre: