piatok 24. júna 2016

Predtým ako som ťa poznala

Z anglického originálu: Me Before You (2012)

Autor:
Jojo Moyes
 
Vydavateľstvo: Ikar

Preklad: Tamara Chovanová
 

Počet strán: 344

Rok vydania: 2013, 2016



Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum. Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia. 



Jojo Moyes je jednou z najlepších autoriek romantických kníh súčasnosti. Svoje diela predáva po celom svete. A niet sa čomu čudovať. Je vskutku majsterkou pera. Mne to dokázala nielen vo famóznom románe Posledný list od milenca, ale i v knihe Jeden plus jeden či Strieborný záliv. Vedela som, že bude patriť medzi moje obľúbenkyne a preto som si jej knihami doplnila svoju knižnicu. Na rad sa teraz dostal každým ospevovaný román Predtým ako som ťa poznala. A keďže práve prichádza do kín jeho filmová podoba, skôr ako si ju pôjdem pozrieť, som si ju musela prečítať. A dobre som urobila. Aspoň viem, že si mám so sebou do kina vziať balíček vreckoviek ;-)

Úprimne, tejto knihy som sa trochu obávala. Bohatý a deprimovaný Will, ktorý skončil na vozíčku a chudobná, trochu vyšinutá Lou, ktorá prišla o prácu servírky a o práci opatrovateľky nemá ani potuchy, neznie ako niečo, o čom by sa ešte nepísalo. No Jojo sa tejto témy zhostila po svojom a nemožno jej uprieť skvelý výkon. Vyhla sa všetkému možnému pátosu a rozpovedala pekný príbeh.

Lou nechce ostať nezamestnaná, no nechce ani drieť v mäsokombináte, preto sa rozhodne prijať ponuku spoločníčky a ošetrovateľky v jednom v rodine Traynorovcov. Keď už pre nič iné, kvôli tým peniazom, ktoré jej sľúbili, sa jej to oplatí. A veru, večne optimistická, vysmiata Lou často zatína pri Willovi zuby. Na prvý pohľad je jasné, že si tí dvaja nesadli. Will je nevrlý, zatrpknutý, morózny. Lou nevie ako sa mu priblížiť. Je rozhodnutá prácu nechať tak, no peniaze a lehota šesť mesiacov ju presvedčia o opaku. Veď čo je to vydržať s deprimovaným vozíčkarom pol roka? A prečo vlastne iba šesť mesiacov? Pretože to je doba, ktorú si Will dohodol s rodičmi, doba, po ktorej uplynutí podstúpi eutanáziu.

Aj keď sa to nezdá, Louisa a William si k sebe pomaly nájdu cestu. Obzvlášť po tom, ako sa Lou dozvie, čo má Will v pláne urobiť. Rozhodne sa zmeniť jeho rozhodnutie... a snaží sa pre to urobiť aj nemožné.

Príbeh rozpráva o ľuďoch z rôznych spoločenských vrstiev, o ľuďoch s odlišnými povahami, o ľuďoch, ktorí sú síce celkom odlišní, no jedno majú spoločné. A to sú city. Ona Willovi do života vleje trocha slnka, optimizmu, smiechu, rozjasní mu dni, ktoré dovtedy vnímal, zatvorený medzi štyrmi stenami, všetky rovnako. On jej zas otvorí oči, rozšíri obzory a svojim spôsobom zmení jej pohľad na svet, na život. A práve v tom je krása celého príbehu.

Štýl Jojo je veľmi ľahký, plynulý, a aj keď je príbeh dosť predvídateľný, je podaný bravúrne. Určite stojí za pozornosť. 

Moje hodnotenie: ★★★★

Me Before You
1. Me Before You (Predtým ako som ťa poznala)
2. After You (Čo bolo potom)


Prečítajte si tiež recenzie k ďalším knihám od Jojo Moyes: 
Strieborný záliv
Jeden plus jeden 

Žiadne komentáre: